چهلم مهسا امینی؛ فراخوان‌های اعتراض و اعتصاب همزمان با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در کردستان

2

ایران همزمان با فرا رسیدن سی و نهمین روز کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز (استان کردستان) در جریان بازداشت از سوی گشت ارشاد ، شاهد انتشار فراخوان‌های اعتراض و اعتصاب در شهرهای مختلف کشور است.

استانداری کردستان تمامی مدارس و دانشگاه‌های این استان را امروز (چهارشنبه) به دلیل آن چه که شیوع آنفلوآنزا عنوان شده، تعطیل کرده است. پیشتر استانداری اردبیل نیز که اسراء پناهی، دانش‌آموز جان‌باخته، ساکن این شهر و استان بوده نیز مدارس این شهر را بنا به دلیلی مشابه با آن چه استانداری کردستان اعلام کرده، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل اعلام کرده بود.

در چنین شرایطی خانواده مهسا امینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که قصد برگزاری مراسم چهلم برای دختر جوانشان را ندارد. بیانیه‌ای که مطابق ادعای هه‌نگاو، سازمان حقوق بشر کردستان، تحت فشار نیروهای امنیتی صادر شده است.

با این حال، گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان سیاسی و مدنی مخالف جمهوری اسلامی و تشکل‌های فعال در جریان اعتراض‌های چهل روز گذشته در ایران از مردم خواسته‌اند تا امروز (چهارشنبه)، همزمان با چهلم مهسا امینی به خیابان‌ها بیایند.

بسیاری از دانشگاه‌های ایران هم یک روز پیش از فرارسیدن چهلم مهسا امینی صحنه تجمع‌های اعتراضی بود.

12:40 AM

سردادن شعارهای ضدحکومتی در مراسم چهلم مهسا امینی

شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار ویدیوهایی از تجمع مردم سقز در آرامستان آیچی به مناسبت فرارسیدن چهلم مهسا (ژینا) امینی از سردادن شعارهایی از جمله «مرگ بر رژیم بچه‌کُش»، «امسال سالِ خونِ سیدعلی سرنگونِ»، مرگ بر دیکتاتور» و «ژن، ژیان، ئآزادی» خبر داد.