چهلم کشته‌شدگان سنندج، دیواندره، کامیاران، سردشت، ایذه، و سمیرم به تجمع ضد حکومتی تبدیل شد

Screen Shot 2022-12-22 at 11.53.52 PM

مردم معترض روز پنج‌شنبه اول دی ماه با وجود فشار و محدودیت‌های امنیتی با حضور در چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری در شهرهای سنندج، دیواندره، کامیاران، سردشت، ایذه، و سمیرم، این مراسم را به صحنه سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

مراسم چهلم زانیار الله‌مرادی، عیسی بیگلری، آرام حبیبی و حمید گلی چهار نفر از کشته شدگان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی روز اول دی ماه با وجود محدودیت‌ها و فشار نیروهای امنیتی به خانواده‌هایشان، در بهشت محمدی سنندج برگزار شد.

مردم سنندج با حضور گسترده در این مراسم، چهلم کشته شدگان خیزش سراسری را به تجمعی ضد حکومتی  تبدیل کردند. در این مراسم مردم شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «شهید نمی‌میرد» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، و «ما فرزندان خون و آتشیم، انتقام شهیدان را می‌گیریم» سردادند.

زانیار الله‌مرادی، عیسی بیگلری در جریان تظاهرات ۲۵ آبان سنندج به مناسبت سالگرد کشته‌شدگان آبان ۱۳۹۸ با تیراندازی نیروهای نظامی‌امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند. پیکر عیسی بیگلری همان شب تحت فشار نهادهای امنیتی در بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شد و پیکر زانیار الله‌مرادی یک روز بعد تحت تدابیر امنیتی و با فشار بر خانواده او در بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شده بود.

حمید گلی، شهروند اهل سنندج و ساکن تهران بود که در جریان خیزش سراسری نیمه آبان ماه  در پایتخت در اثر ضرب و جرح به دست نیروهای سرکوبگر و اصابت چند ضربه باتوم به کما رفت و پس از چند روز جان خود را از دست داد و پیکر او روز ۲۳ آبان ماه در بهشت محمدی سنندج به خک سپرده شد.

آرام حبیبی نیز روز ۲۶ آبان ماه در جریان تظاهرات سنندج به مناسبت سالگرد کشته‌شدگان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در همین شهر کشته شد و پیکرش تحت تدابیر امنیتی در آرامستان سنندج به خاک سپرده شد.

در شهر کامیاران استان کردستان نیز روز پنج‌شنبه اول دی ماه مردم معترض با تجمع بر مزار فواد محمدی، یکی دیگر از کشته‌شدگان خیزش سراسری، مراسم چهلم او را با شعارهای ضد حکومتی برگزار کردند.

مردم معترض در جریان برگزاری چهلم فواد محمدی علاوه بر سردادن شعارهای ضد جمهوری اسلامی، در حمایت از «پوریا جواهری» یکی از معترضان بازداشت شده که به «محاربه» متهم شده و در خطر صدور حکم اعدام است، شعار سردادند.

فواد محمدی از اهالی روستانی ماویان شهر کامیاران بود که سه‌شنبه شب ۲۴ آبان‌، در جریان تظاهرات مردم کامیاران به مناسبت سالگرد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر کشته شد.

در روستای حاجی‌موسی در دیواندره نیز مردم روز پنجشنبه اول دی‌ ماه با تجمع بر مزار حبیب‌الله فتحی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، چهلم او را به صحنه سردادن شعارهای ضد جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

حبیب‌الله فتحی ۵۰ ساله در جریان تظاهرات ضد حکومتی ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در دیواندره با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر از ناحیه سر هدف اصابت گلوله جنگی قرار گرفت و کشته شد.

چهلم هیمن حمزه نیز یک روز پیش در روز چهارشنبه بر مزار او با در روستای «بیوران» سردشت با حضور گسترده مردم برگزار شد. هیمن حمزه روز جمعه ۲۰ آبان‌، با شلیک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در روستای محل سکونت خود بیوران کشته شد.

در شهر ایذه استان خوزستان نیز روز پنج‌شنبه اول دی ماه مردم بر مزار  حامد سلحشور، معترض کشته شده به دست نیروهای سرکوبگر، گردهم آمدند و شعارهای ضد جمهوری اسلامی سردادند.

مراسم چهلم آرتین رحمانی یکی دیگر از کشته‌شدگان تظاهرات ایذه نیز روز پنج‌شنبه با حضور گسترده مردم بر مزار او و در میان شعارهای مرگ بر خامنه‌ای مردم ایذه  برگزار شد.

چهلم مراد بهرامیان، از کشته‌شدگان تظاهرات در سمیرم نیز روز پنج‌شنبه اول دی ماه با تجمع مردم بر مزار او برگزار شد. در این مراسم دختر مراد بهرامیان سخنرانی کرد و از جمله خطاب به پدرش که به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده است، گفت: «دیگر شانه‌هایت را بر گریه کم دارم و دیگر آغوشت را برای آرام شدن ندارم.»

شهر سمیرم پنج‌شنبه شب و پس از تجمع چهلم مراد بهرامیان نیز شاهد تظاهرات خیابانی مردم معترض بود که با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» در مناطق مختلف این شهر تظاهرات کردند.

طی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری و همچنین اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ در شهرهای مختلف بر مزار فرزندان، دختران و پسران و پدران و مادران کشته‌شده به دست نیروهای جمهوری اسلامی حضور یافتند.

بتول حسینی، مادر بهنام محجوبی درویش و فعال سیاسی کشته‌شده در زندان جمهوری اسلامی، نیز با حضور بر مزار فرزندش گفت که «نور بر تاریکی پیروز است» و یاد فرزندش، کشته‌شدگان خيزش سراسری و کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی را گرامی داشت