کارشناسان چهره دیجیتالی یک مرد مصری متعلق به ۳۵ هزار سال پیش را آشکار کردند

Screen Shot 2023-04-09 at 9.07.29 PM

کارشناسان برزیلی توانستند با استفاده از تصویربرداری دیجیتالی، چهره مردی مصری را که حدود ۳۵ هزار سال پیش زندگی می‌کرده، آشکار کنند.

برای این کار، مواسیر الیاس سانتوس (باستان‌شناس برزیلی) به همراه سیسرو مورائس (متخصص طراحی سه‌بعدی) از بقایای اسکلت مردی که در یک سایت باستان‌شناسی در مصر پیدا شده بود استفاده کردند و موفق شدند تصویر دیجیتالی او را بازسازی کنند.

اسکلت این مرد در سال ۱۹۸۰ میلادی در دره نیل کشف شد و گمان می‌رود متعلق به حدود ۳۵ هزار سال پیش باشد.

تحقیقات بیشتر روی این اسکلت نشان داد که احتمالا متعلق به یک مرد آفریقایی بوده که در زمان مرگ بین ۱۷ تا ۲۹ سال سن داشته است.

برای بازسازی دیجیتالی چهره این مرد، از تکنولوژی فتوگرامتری استفاده شد که فرآیند استخراج اطلاعات سه‌بعدی از عکس‌ها است.

کارشناسان این تیم، پس از مشاهدۀ بقایای اسکلت مرد آفریقایی در «موزه ملی تمدن مصر» در قاهره، ابتدا ویدئوهایی از جمجمه این مرد تهیه کردند و سپس آن‌ها را تبدیل به عکس کردند تا بتوانند در تشریح فتوگرامتری استفاده کنند.

با توجه به اینکه این اسکلت بیش از ۳۰ هزار سال عمر دارد، باستان‌شناسان امیدوارند از این مسیر، به درک بهتری از تکامل انسان برسند؛ از جمله اینکه، با وجود آنکه فک انسان در آن زمان قوی‌تر از انسان امروز بوده، اما چهره انسان‌های امروزی با انسان‌های ۳۰ هزار سال پیش فرقی نداشته است و به گفتۀ مورائس «اگر مرد آن دوران می‌توانست امروز در خیابان راه برود، مردم هیچ تفاوتی میان او و دیگران نمی‌دیدند».