کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال شد

6

سرانجام پس از روزها انتشار اخبار متناقض، دراگان اسکوچیچ از سمت سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران برکنار و کارلوس کی‌روش جانشین او شد. این خبر را محمد جماعت، مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتبال، اعلام کرد و گفت که این تصمیم در هیئت‌ رئیسه فدراسیون فوتبال گرفته شده است.

انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال با توجه به عملکرد پیشین او در میان علاقه‌مندان و کارشناسان فوتبال، مخالفان زیادی داشت اما مهدی تاج که خود نیز با وجود اتهام‌های متعدد مالی به ریاست فدراسیون فوتبال رسید، از انتخاب کی‌روش دفاع کرد و در واکنش به انتقادها مدعی شد: «ارزیابی عمومی نشان می‌دهد کی‌روش رضایت جامعه را جلب کرده است.»

روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور، منابع خبری اعلام کردند که دراگان اسکوچیچ در واکنش به‌احتمال بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی فوتبال ایران، دست از کار کشید. او همچنین عنوان «سرمربی تیم ملی فوتبال ایران» را از حساب اینستاگرام خود پاک کرد.

هم‌زمان ابراهیم قاسم‌پور، سخنگوی کمیته فنی فدراسیون فوتبال نیز گفت که برای انتخاب کی‌روش با این کمیته مشورت نشده است. او این را نیز گفت که کمیته فنی با انتخاب کی‌روش مخالف است و بازگشت او حکم «تودهنی» به منتقدان را دارد.

انتخاب کی‌روش انتقاد شدید اهالی فوتبال را در نیز در پی داشت؛ حمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال انتخاب مربی جدید با وجود قرارداد با یک مربی دیگر را «خلاف اصول حرفه‌ای» خواند و گفت: «شما با این رفتار، سرمربی را تضعیف می‌کنید. اگر فدراسیون فوتبال قرار است برای تغییر مربی تصمیم بگیرد، این تصمیم باید در کمیته فنی گرفته شود. این رفتار اصلا جوانمردانه نیست.»

علی کریمی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال، نیز در واکنش به بازگشت کی‌روش در یک استوری نوشت: «کی‌روش که با دو تیم بزرگ آفریقا و آمریکای جنوبی نتوانست به جام جهانی برسد، از صدقه‌سر مربی خونه‌به‌خونه، می‌تواند چهارمین حضورش را در جام جهانی جشن بگیرد.»

کریمی در ادامه نیز به کی‌روش و فدراسیون فوتبال کنایه زد و نوشت: ««به عاشقان اسارت به رعایا تبریک بگویید، ارباب دارد برمی‌گردد.»

کریمی این را نیز گفت که «اسکوچیچ شایسته احترام بیشتری بود».

محمد مایلی‌کهن، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال نیز با پیوستن به‌صف منتقدان و مخالفان مربی جدید گفت: «کی‌روش برای بازگشت به ایران حاضر است پول هم بدهد چراکه برای سومین دوره متوالی در جام‌ جهانی حضور پیدا می‌کند و چی بهتر از این؟»

انتقادها و مخالفت‌های علاقه‌مندان و کارشناسان فوتبال در فدراسیون فوتبال گوش شنوایی نداشت و سرانجام کارلوس کی‌روش به عنوان مربی جدید انتخاب شد. او احتمالا روز یکشنبه ۲۰ شهریور وارد ایران می‌شود.

روز سه‌شنبه رسانه‌های دولتی دستمزد ماهیانه کی‌روش را ۵۰ هزار دلار اعلام کردند. خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد که «فدراسیون فوتبال برای اضافه شدن جواد نکونام به عنوان دستیار به کادر فنی تیم ملی با هم تفاهم کرده‌اند.»

گفته می‌شود که مدت قرارداد کی‌روش تا پایان جام جهانی فوتبال است. مقصد بعدی دراگان اسکوچیچ نیز هنوز مشخص نیست اما مبلغ قرارداد او با فدراسیون فوتبال ۲۰۰ هزار دلار و تا پایان سال ۲۰۲۲ بود. حالا بنابر اعلام روزنامه ایران او می‌تواند یک میلیون دلار از فدراسیون فوتبال ایران به خاطر فسخ یک‌طرفه قرارداد، غرامت بگیرد.

مهدی تاج اواخر مردادماه، قبل از اینکه به ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب شود، در سخنانی گفت: «اگر رئیس فدارسیون شوم، کی‌روش را برمی‌گردانم.»

او این سخنان را وقتی گفت که نامش در میان متهمان پرونده فساد مالی فولاد مبارکه مطرح شده بود. تاج پیش‌تر نیز از بابت برخی اتهام‌ها به دادستانی تهران فراخوانده شده بود با این حال به ریاست فدراسیون فوتبال رسید.

حمید سجادی وزیر ورزش نیز در واکنش به انتقادها ادعا کرد که نهادهای نظارتی مخالف انتخاب او نبوده‌اند. در واکنش به این ادعا، دادستانی تهران روز سه‌شنبه لیستی از اتهام‌های مهدی تاج را منتشر کرد و خبر داد که قبل از انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال این لیست را در اختیار وزارت ورزش گذاشته بود.