کامالا هریس:‌ در کنار معترضان در ایران ایستاده‌ایم

9

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه با حمایت از معترضان در ایران در توییتر نوشت: «معترضان صلح‌‌جو در ایران، از جمله زنان و دانشجویان شجاع، با سرکوب خشونت‌بار مواجه‌اند. آن‌ها خواستار حقوق برابر و کرامت بنیادین بشری‌اند و ما کنارشان ایستاده‌ایم.»

این دومین اظهار نظر هریس در مورد اعتراض‌ها در ایران است. او پیش از این نیز، اظهاراتی در محکومیت سرکوب معترضان به دست جمهوری اسلامی بیان کرده بود.

از سوی دیگر، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، در گفت‌گو با شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرد که تجمع‌های اعتراضی در ایران مجموعه‌ای از «اعتراض‌های مجزا از یکدیگر»‌ نیست. او به «مردمان بسیار شجاع، به‌خصوص زنان شجاع» اشاره کرد وگفت مردم ایران از فساد، مشکلات اقتصادی، محکومیت‌های اجتماعی و سرکوب سیاسی به تنگ آمده‌اند. اما برنز در ضمن یادآوری کرد که نظام خودکامه در ایران «سرکوب مردم را خیلی خوب بلد است و بسیار بی‌رحم است.»

برنز در پاسخ به این سوال که آيا آمریکا کمک می‌کند تا ترمینال‌های ماهواره استارلینک به داخل ایران ارسال شود یا نه گفت وارد جزئيات نمی‌شود، اما دولت آمریکا «متعهد» به دفاع از آزادی اطلاعات در این مورد است و دولت جو بایدن بر این موضوع تاکید دارد. برنز از دیپلمات‌های ارشد آمریکا و مقام‌های عالی‌رتبه سابق وزارت خارجه آمریکا است که نقش مهمی در مذاکرات هسته‌‌ای منتهی به برجام در سال ۲۰۱۵ داشت.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، هم روز دوشنبه گفته بود که دولت بایدن «نگران» سرکوب معترضان به دست نیروهای حکومت ایران است. ژان پی‌یر گفت:‌ «گزارش‌ها نشان می‌دهند که مقام‌های امنیتی در پاسخ به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دانشجویی در ایران اقدام به خشونت و بازداشت‌های گسترده کرده‌اند و این باعث نگرانی و برآشفتگی ما است.»

سخنگوی کاخ سفید گفت این نوع سرکوب «دقیقا همان نوع رفتاری است که تعداد زیادی از جوانان مستعد ایران را وا می‌دارد که کشور خود را ترک کنند و جای دیگری دنبال کرامت و فرصت بگردند». او در عین حال گفته بود که توافق هسته‌ای بهترین گزینه برای مساله هسته‌ای ایران است.

یک منبع آگاه به شبکه سی‌ان‌ان گفت انتظار می‌رود آمریکا طی هفته جاری، تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌های انتظامی و افرادی که نقش مستقیمی در سرکوب معترضان در ایران داشته‌اند، اعمال کند.