کاهش میزان اقامت در اغلب هتل‌های کشور؛ طبقه متوسط فقیرتر شده است

Screen Shot 2023-04-09 at 8.46.18 PM

خبرگزاری ایلنا در گزارشی که یکشنبه، ۲۰ فروردین (۹ آوریل)، منتشر شد، از کاهش میزان اقامت در بیشتر هتل‌های ایران خبر داد. بنا به این گزارش، به‌رغم افزایش معمول سفرها در ایام نوروز، اغلب شهرهای ایران شاهد کاهش اقامت در بسیاری از هتل‌ها، به‌ویژه هتل‌های یک تا سه ستاره، بوده‌اند.

ایلنا می‌نویسد که آماری که از بیش از ۵۷ میلیون اقامت در ایام نوروز خبر می‌دهند، تجمیعی‌اند از «اقامت‌های رسمی و غیررسمی، اضطراری و خوابگاه‌های آموزش و پرورش، زائرسراها، مساجد [و غیره]». اما دقت در آمار نشان می‌دهد که اقامت فقط حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در هتل‌ها و مراکز اقامت رسمی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، ثبت شده است.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کشور، به ایلنا می‌گوید که در نوروز امسال در قیاس با سال گذشته، در ۷۰ درصد استان‌ها «با کاهش ضریب اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی روبه‌رو بودیم». به گفته او، «فقط در چهار استان ‌‌آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گلستان، افزایش اقامت مشاهده شده است. میزان اقامت در استان‌هایی همچون اصفهان، کرمانشاه و خوزستان و جزایر کیش و قشم در استان هرمزگان مشابه سال قبل بوده، و در سایر استان‌ها کاهش داشته است».

به گفته حمزه‌زاده، بیشترین کاهش ضریب اقامت با ۵۰ درصد کاهش، در استان‌های قم و مرکزی مشاهده شده است. ضریب اشغال تخت در جزیره قشم ۱۰۰ و در جزیره کیش ۹۵ درصد بوده است، اما حتی در استان‌هایی که گردشگری بسیار دارند، «این ضریب معمولا به زیر ۸۰ درصد رسیده است؛ مثلا در گلستان، بوشهر، گیلان و ‌‌آذربایجان شرقی۷۰ درصد بوده و در هرمزگان، فارس و مازندران، ۸۰ درصد».

مصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی، نیز در این باره می‌گوید: «هرچند آمار سفر در نوروز ۱۴۰۲ افزایشی بود، آمار اقامت درهتل‌ها تا حدودی کاهشی است. ضریب اشغال تخت در هتل‌ها تنها در چند استان بیش از ۸۰ درصد است، اما در بیشتر استان‌های کشور زیر ۵۰ درصد است و گاه به ۱۷ درصد هم رسیده است.»

به گفته فاطمی، دلیل اصلی کاهش اقامت در هتل‌ها، پایین آمدن توان اقتصادی جامعه است. او تاکید می‌کند که «درواقع می‌توان گفت هتل‌های چهار و پنج ستاره خوب پر شدند» و در مقابل، ضریب اقامت  در «هتل‌های یک تا سه ستاره» افت کرده است و «از آنجا که بیشترین مسافران این هتل‌ها را قشر متوسط جامعه» تشکیل می‌دهند، به دلیل شرایط اقتصادی کشور و افت توان مالی خود، این قشر «بیشتر به سمت زائرسرا و خانه مسافر گرایش یافتند و هتل‌ها خالی ماندند»