کتایون ریاحی و گلاب آدینه بدون حجاب اجباری؛ سینماگران به دیدار خانواده پیرفلک رفتند

Screen Shot 2023-04-07 at 4.54.25 PM

علی‌رغم تهدیدهای حکومت ایران، مخالفت با حجاب اجباری از سوی زنان و دختران در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد. بسیاری از هنرمندان نیز کماکان در حمایت از خانواده کشته‌شدگان اعتراضات به دیدار آنها می‌روند، و در عرصه جهانی نیز هنرمندان نامدار مانند آنجلینا جولی از معترضان ایرانی حمایت می‌کنند.

در تصاویری که از برگزاری مراسم تشییع کیومرث پوراحمد، سینماگر سرشناس منتشر شده است، تعدادی از هنرمندان زن مانند کتایون ریاحی و گلاب آدینه بدون حجاب اجباری حضور داشتند.

کتایون ریاحی از نخستین هنرمندانی بود که حجاب اجباری را برداشت و از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد. نیروهای امنیتی به همین دلیل او را بازداشت کردند، مدتی در زندان بود، و در نهایت محاکمه شد.

از هنگام آغاز اعتراضات سراسری در ماه شهریور، بسیاری از هنرمندان زن ایرانی ضمن انتقاد از حجاب اجباری خواستار لغو این قانون شدند.

تعدادی از این هنرمندان مانند ترانه علیدوستی به دلیل حمایت از معترضان ایرانی و انتشار تصاویر بی‌حجاب خود در شبکه‌های اجتماعی برای مدتی بازداشت شدند.

در ماه‌های اخیر مخالفت‌ها با حجاب اجباری، با واکنش تند حکومت و برخورد سرکوب‌گرانه عوامل آن همراه شده است.

ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهار نظر خود حجاب اجباری را «محدودیت شرعی و قانونی» و کشف حجاب را «حرام شرعی و سیاسی» دانست و خواستار برخورد جدی با متخلفین شد.

علی‌رغم اظهارات علی خامنه‌ای، مقامات حکومت در چگونگی برخورد با معترضان به حجاب اجباری اختلاف نظر دارند و راهکار مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

محسن اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ایران به بالا بودن هزینه برخوردها با مخالفان حجاب اجباری اذعان کرده است.

او در بخشی از سخنانش گفته: «اگر بخواهیم این مسائل را صرفاً با بگیر و بلند حل کنیم، هزینه‌ها بالا می‌رود و شاهد اثربخشی مطلوب نخواهیم بود.»

اظهارات رئیس قوه قضاییه درباره هزینه بالای برخورد با مخالفان حجاب اجباری در فضای مجازی به‌عنوان «عقب نشینی» و «ترس» مقامات از نافرمانی مدنی مخالفان حجاب اجباری تعبیر شده است.

دیدار تعدادی از هنرمندان با خانواده کیان پیرفلک

در رویدادی دیگر، زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصاویری از دیدار فاطمه معمتد آریا، جعفر پناهی، و محمد رسول‌اف با خود را منتشر کرد.

او همراه با این تصاویر نوشت: «سپاسگزارم از شما انسان‌های بزرگ و نیک‌اندیش که با حضورتان باعث تسکین دلمان می‌شوید.»

فاطمه معتمد آریا در این تصاویر بدون حجاب اجباری دیده می‌شود.

در همین رابطه، خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی جمعه از صدور حکم اعدام برای عباس کورکوری مشهور به «مجاهد کورکور» متهم اصلی در پرونده کشته شدن کیان پیرفلک خبر داد.

او را در دادگاه به‌عنوان «متهم اصلی» پرونده تیراندازی ۲۵ آبان به معترضان در ایذه معرفی کردند که منجر به مرگ هفت نفر از جمله کیان پیرفلک شد.

این در حالی است که زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک در مراسم خاکسپاری فرزندش گفته بود که ادعای حکومت در مورد حمله تروریستی به معترضان در ایذه دروغ است و نیروهای حکومتی خودروی آنها را به گلوله بستند.

واکنش آنجلینا جولی به آسیب‌دیدگی چشم‌های معترضان ایرانی

آنجلینا جولی، هنرمند آمریکایی با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در اینستاگرام به وضعیت معترضان ایرانی که دچار آسیب‌دیدگی چشم شدند، واکنش نشان داد.

او در این پیام می‌گوید: «به جوانان ایرانی می‌اندیشم که مانند الهه توکلیان، و زانیار تندرو در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی، دچار جراحت چشم شده‌اند. بسیاری از آنها بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست داده‌اند.

آجلینا جولی در ادامه می‌افزاید :«این بهایی است که جوانان ایرانی برای رسیدن به حقوق خود و آزادی می‌پردازند.»

آنجلینا جولی یکی از ده‌ها هنرمند سرشناس جهان است که در ماه‌های اخیر ضمن انتقاد از اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی، بارها حمایت خود را از مبارزات دختران، زنان، و معترضان ایرانی اعلام کرده است.