کربی: حکومت ایران و روسیه در پی تولید مشترک پهپادهای مرگبارند

Screen Shot 2022-12-09 at 3.18.42 PM

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری خود در روز جمعه، ۹ دسامبر ۲۰۲۲، نسبت به همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه هشدار داد و همکاری این دو کشور در جنگ اوکراین را امری «مضر» دانست.

به‌گفته این مقام ارشد کاخ سفید، دولت ایالات متحده آمریکا اطلاعاتی به‌دست آورده است که نشان می‌دهد حکومت ایران و دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در حال ایجاد زمینه تولید تسلیحات نظامی مشترک‌اند.

به این ترتیب کربی در بخشی از سخنان روز جمعه خود چنین گفت:«مسکو و تهران در حال بررسی ایجاد خط تولید مشترک ساخت پهپادهای مرگبار در روسیه هستند.» اما او در ادامه این بخش از سخنانش تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا همچنان نمی‌داند جمهوری اسلامی چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت.

به‌گزارش وبسایت خبری هیل، جان کربی در حالی چنین هشداری می‌دهد که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین با استفاده از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین، از جمله مراکز تولید برق و انرژی و ساختمان‌های مسکونی، را هدف قرار داده است.

با این حال یکی از ارزیابی‌های دولت بریتانیا نشان می‌دهد که حمله‌های پهپادی روسیه به اوکراین از ۱۷ نوامبر به این‌سو متوقف شده است. در عین‌حال دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا می‌گویند توقف این حمله‌های پهپادی از سوی روسیه احتمالا به دلیل تمام شدن ذخایر پهپادی این کشور رخ داده و دولت ولادیمیر پوتین در پی تامین مجدد ذخایر خود است.

جان کربی در فراز دیگری از نشست خبری روز جمعه‌اش به این نکته نیز اشاره کرد که همکاری نظامی روسیه مزایایی چشمگیر برای جمهوری اسلامی ایران در پی خواهد داشت. به‌گفته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در صورت راه‌اندازی خط تولید مشترک ساخت پهپاد، حکومت ایران از پشتیبانی بی‌سابقه نظامی روسیه برخوردار خواهد شد و یکی از عواقب آن دستیابی تهران به برخی قطعات نظامی پیشرفته است.

با این‌وجود کربی هیچ اشاره‌ای نکرد که این قطعات نظامی که می‌تواند از طریق روسیه در اختیار جمهوری اسلامی قرار بگیرد چه قطعاتی هستند.

پیش از این وزارت خارجه بریتانیا، با صدور بیانیه‌ای، ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از همکاری نظامی جمهوری اسلامی و روسیه را تایید کرده بود و وزیر خارجه این کشور نیز در اظهارنظری چنین گفت: «در حال حاضر [حکومت] ایران یکی از بزرگ‌ترین حامیان نظامی روسیه است.»

روز پنجشنبه نیز مقامات دولت فرانسه اعلام کردند که اتحادیه اروپا تصمیم دارد تا در روز دوشنبه هفته آینده فهرستی از تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کند. به‌گفته مقامات الیزه، دلیل وضع این بسته تحریمی جدید، علاوه بر سرکوب مردم معترض، همکاری نظامی جمهوری اسلامی با دولت روسیه است.

مجموع اظهارنظرهای مقام‌های دولت‌های غربی در روزهای اخیر نشان می‌دهد، آنها نگران آنند تا همکاری نظامی حکومت ایران و دولت ولادیمیر پوتین موجب تقویت بنیه نظامی جمهوری اسلامی شود و، به این‌ واسطه، تهدیدهای تهران علیه امنیت منطقه و جهان افزایش یابد.

از این‌رو جان‌ کربی نیز در پایان سخنانش در این مورد، فرایند همکاری نظامی میان جمهوری اسلامی و روسیه را فرایندی «در حال تعمیق» توصیف کرد و آنچه همکاری نظامی میان این دو کشور در مقابل جهان غرب قرار داده است را یک «جنگل» نامید.