کربی: روسیه خواهان دریافت پهپادهای تهاجمی بیشتری از ایران است

۰۰۳

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، دوشنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت)، گفت که ایالات متحده آمریکا نشانه‌های بیشتری از گسترش همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ روسیه و جمهوری اسلامی ایران رصد کرده است که حاکی از کمک تهران به مسکو برای طولانی‌‌تر کردن جنگ در اوکراین است، و نیز می‌تواند تهدیدی برای همسایگان ایران باشد.

کربی گفت که روسیه قصد دارد پس از اتمام ذخایر پهپادی‌اش، پهپادهای تهاجمی بیشتری از ایران دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی گفت که تهران در بخشی از این همکاری، از ماه اوت تاکنون بیش از ۴۰۰ پهپادهای انتحاری به روسیه داده است.

کربی به خبرنگاران گفت که این روابط دفاعی رو به گسترش، به روسیه اجازه می‌دهد تا افراد بیشتری را در اوکراین بکشد، و جمهوری اسلامی ایران را نیز قادر می‌سازد که ذخایر تجهیزات نظامی خود را  بیشتر کند و تهدید بزرگتری برای همسایگان خود باشد.

کربی همچنین افزود که پهپادها نخستین کمک نظامی ایران به روسیه بودند و مسکو اینک جویای دستیابی به پهپادهای پیشرفته‌تر با قابلیت کشتار بیشتر است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده اهداف بیشتری را در گستره‌ای که می‌تواند باعث افزایش همکاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه شوند، هدف تحریم‌های خود قرار خواهد داد. او افزود که آمریکا از ابزارهایی که در اختیار دارد، برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها استفاده می‌کند و آماده است که کارهای بیشتری انجام دهد.

کربی گفت که روسیه همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای در زمینه‌هایی، از جمله موشکی و دفاع هوایی، به ایران پیشنهاد کرده است. او افزود که ایران در مجموع جویای دریافت تجهیزات نظامی از روسیه به ارزش میلیاردها دلار است.

اظهارات کربی دو ماه پس از نهایی شدن قرارداد فروش جنگنده‌های سوخو۳۵ روسیه به ایران بیان می‌شود که نشان‌دهنده تعمیق همکاری‌های دفاعی دو کشور است.

به گزارش اسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی می‌گویند ایران همچنین توپخانه و گلوله‌های تانک برای حمله‌های روسیه در اوکراین فراهم می‌کند. کربی همچنین گفت که مناسبات روسیه و تهران «مشارکت دفاعی در مقیاس کامل است که برای اوکراین، منطقه، خاورمیانه و جامعه بین‌المللی مضر است.»

تهران از سال گذشته روابط خود را با مسکو گسترش داده است و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که با ارسال پهپاد به روسیه، در جنگ اوکراین مشارکت کرده است. کی‌یف نیز تهران را متهم می‌کند که از زمان تهاجم روسیه به خاک اوکراین، با ارسال پهپادهای انتحاری شاهد۱۳۶، در حمله‌های مسکو به اهداف غیرنظامی مشارکت کرده است. تهران این اتهام را رد می‌کند.

کربی پیش‌تر نیز در دسامبر گذشته هشدار داد که روسیه احتمالا جت‌های جنگنده خود را به ایران خواهد فروخت. او گفت که بر اساس گزارش‌ها، خلبانان ایرانی در روسیه به یادگیری پرواز با هواپیماهای سوخو مشغول‌اند و تهران ممکن است ظرف یک سال آینده این هواپیماها را دریافت کند. این اقدام، نیروی هوایی ایران را در قیاس با همسایگان منطقه‌ای خود تقویت خواهد کرد.

تهران در حال حاضر عمدتا جنگنده‌های میگ و سوخوی روسی دارد که قدمت آن‌ها به دوران شوروی بازمی‌گردد. تهران همچنین تعدادی هواپیمای چینی در اختیار دارد. برخی جت‌های جنگنده ساخت ایالات متحده که قدمتشان به پیش از انقلاب ۱۳۵۷ بازمی‌گردد، نیز بخشی از ناوگان هوایی جمهوری اسلامی ایران است.

اتهامات جدید علیه روابط مسکو و تهران، در حالی مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، اواخر این هفته برای شرکت در اجلاس گروه هفت کشور صنعتی جهان به هیروشیمای ژاپن سفر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که در حاشیه این نشست، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده رهبران برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را به تشدید کنترل صادرات خود و تحریم‌های مسکو ترغیب کند.