کمپین حقوق بشر در ایران: حکم اعدام شارمهد تلاشی برای ارعاب عموم است

Screen Shot 2023-02-21 at 6.20.57 PM

کمپین حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه ۲ اسفند با انتشار بیانیه‌ای حکم اعدام جمشید شارمهد زندانی دوتابعیتی ایرانی – آلمانی را محکوم کرد و آن را «اقدامی رسوا برای ارعاب عمومی» دانست.

هادی قائمی، مدیر این نهاد، اظهار داشت: «شارمهد به این خاطر به مرگ محکوم شده است که جمهوری اسلامی در تلاش است تا ایرانیان خارج از کشور را به وحشت انداخته و مانع انتقادات دولت آلمان بشود.»

وی افزود: «این حکومت ظالم و قانون‌گریز این بار نیز به مانند بی‌شمار مواردی که در گذشته رخ داده است، بدون رعایت ضوابط قانونی یک انسان را تهدید به کشتن می‌کند تا از این طریق مانع محکومیت جامعه جهانی سرکوبگری خشونت‌بار آن بشود.»

کمپین حقوق بشر ایران پیش از این نیز روند رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد را «غیرقانونی، غیرانسانی و ناعادلانه» توصیف کرده و از جامعه جهانی خواسته بود که سکوت خود را دراین‌باره بشکنند.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه خبر داد که جمشید شارمهد به اعدام محکوم شده است. این رسانه از آقای شارمهد به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) نام برده و نوشته که او در دادگاه ایران به «فساد فی‌الارض» متهم شده است.

جمشید شارمهد متولد سال ۱۳۳۴ تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان است. او مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در دوبی ربوده و به ایران منتقل شد.

صدور حکم اعدام او واکنش دولت آلمان را به دنبال داشت که آن را «غیرقابل قبول» دانست و نسبت به عواقب آن هشدار داد.