کمک‌های جدید آمریکا و آلمان در ۳۱ سالگی استقلال اوکراین؛ زلنسکی: تا پای جان در مقابل روسیه می‌ایستیم

1

در سی و یکمین سالگرد استقلال اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری این کشور وعده داد که سربازان اوکراینی تا پای جان در مقابل تهاجم روسیه ایستادگی می‌کنند و هیچ سازشی با دشمن در کار نخواهد بود.

آقای زلنسکی روز چهارشنبه ۲۴ اوت، در یک سخنرانی ویدیویی همچنین تاکید کرد که ارتش اوکراین بدون اینکه اهمیتی به تجهیزات نیروهای دشمن بدهد، به دفاع از سرزمین خود ادامه داده و تا پایان هم برای این امر خواهند جنگید. رئیس جمهوری اوکراین در حالی این سخنان را به زبان می‌آورد که این کشور ۶ ماه است با روسیه می‌جنگد و تلاش می‌کند در مقابل تهاجمات ارتش دشمن مقاومت کند.

برخلاف سالهای گذشته، مراسم جشن استقلال اوکراین امسال در سکوت برگزار شد و هرگونه تجمع بزرگ در کی‌یف از بیم حملات روسیه، ممنوع اعلام شده بود.

همزمان جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به مناسبت روز استقلال اوکراین، ۳ میلیارد دلار کمک نظامی جدید به این کشور اعطا خواهد کرد. آقای بایدن در بیانیه‌ای ضمن اشاره به این موضوع، افزود: «من مفتخرم که بزرگترین کمک امنیتی آمریکا به اوکراین تا به امروز را اعلام کنم: بسته کمک‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی به ارزش حدود ۲.۹۸ میلیارد دلار که از طریق ابتکار کمک امنیتی به اوکراین ارائه می‌شود.»

در هفته‌های اخیر اوکراین درگیر یک جنگ فرسایشی شدید با نیروهای روسیه در شرق و جنوب بوده است و هیچ یک از طرفین نتوانسته‌اند به پیشرفت قابل توجهی دست یابند.

با گذشت شش ماه از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بار دیگر خواستار پایان دادن به این نزاع نظامی شد. او همچنین با مردم «رنج‌دیده اوکراین» که ۶ ماه است در شرایط جنگی به سر می‌برند ابراز همدردی کرد. رهبر واتیکان همچنین با اشاره به حملاتی که در جنوب اوکراین و در نزدیکی بزرگترین نیروگاه اروپا صورت گرفته، نسبت به احتمال وقوع یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد.

در جبهه متحدان اوکراین هم، اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاکید کرد که حمایت برلین از کی‌یف «تا زمانی که لازم باشد» ادامه خواهد یافت. آقای شولتس در ویدیویی که در صفحه توییتر خود منتشر کرده همچنین افزود: «آلمان امروز استوار در کنار اوکراین که در معرض تهدید قرار دارد ایستاده است و تا زمانی هم که آنها به کمک ما نیاز داشته باشند این همراهی ادامه خواهد یافت.»

آلمان همچنین اعلام کرده بسته تسلیحاتی جدید به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون یورو به اوکراین تحویل داده خواهد شد. آقای شولتس در این خصوص گفت: «ما به تامین تسلیحات و آموزش سربازان اوکراینی در خصوص جدیدترین تجهیزات نظامی اروپایی ادامه خواهیم داد. صدر اعظم آلمان همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌های این کشور علیه روسیه همچنان پابرجا باقی می‌ماند، اضافه کرد که اروپا به بازسازی شهرهای جنگ زده اوکراین نیز کمک خواهد کرد.

همزمان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم روز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین رفت تا روز استقلال این کشور را در کی‌یف جشن بگیرد. زلنسکی هنگام استقبال از جانسون گفت: «این سومین بار است که از زمان حمله روسیه به اوکراین، بوریس جانسون به کی‌یف سفر می‌کند؛ همه کشورها آنقدر خوش‌شانس نیستند که چنین دوستی داشته باشند.» زلنسکی همچنین نشان آزادی اوکراین را که بالاترین نشان این کشور برای یک خارجی است به جانسون اعطا کرد.

بوریس جانسون در کی‌یف به خبرنگاران گفت: «در میان اوکراینی‌ها اراده قوی برای مقاومت وجود دارد. و این چیزی است که (ولادیمیر) پوتین نمی‌فهمد.»

او همچنین ادامه داد: «شما از حق خود برای زندگی در صلح و آزادی دفاع می کنید و به همین دلیل است که اوکراین پیروز خواهد شد.»

آقای جانسون که در کمتر از دو هفته دیگر از سمت خود کنار خواهد رفت همچنین اضافه کرد: «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد بر همه ما تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که من امروز در کی‌یف هستم. به همین دلیل است که بریتانیا در کنار دوستان اوکراینی خواهد ایستاد.»

لیز تراس، وزیر امور خارجه کنونی بریتانیا که یکی از دو گزینه اصلی جانشینی جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا است نیز در این سفر حضور داشت.