کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل در مورد مرگ مهسا امینی شد

Screen Shot 2022-09-20 at 1.40.11 PM

همزمان با گسترش اعتراضات به مرگ مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور خواستار تحقیق در مورد مرگ خانم امینی شد و از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ابراز نگرانی کرد.

ندی الناشف در بیانیه‌ای گفت: «مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاری باید به سرعت، بی‌طرفانه و موثر توسط یک مرجع صلاحیت‌دار و مستقل مورد بررسی قرار بگیرد و به‌ویژه اطمینان حاصل شود که خانواده امینی به اجرای عدالت و حقیقت در مورد مرگ فرزندشان دست می‌یابند».

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل افزوده است: در ماه‌های اخیر فعالیت گشت‌های ارشاد و برخورد آن‌ها با زنان که مقررات حجاب را رعایت نمی‌کنند افزایش یافته است.

به گفته این نهاد، تصاویر ویدئویی تایید شده نشان می‌دهد که ماموران گشت ارشاد زنان را کتک زده، با باطوم مورد ضرب‌وشتم قرار داده و به زور آن‌ها را داخل خودرو می‌اندازند.

مهسا امینی سه‌شنبه هفته قبل توسط یک واحد گشت ارشاد بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شد. او حین بازداشت بیهوش و سپس به بیمارستان کسری منتقل شد ولی پس از سه روز درگذشت.

حکومت ایران تاکنون به بیانیه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان نداده است ولی در گذشته تمامی انتقاد‌های این نهاد را رد کرده و بازرسان و کارشناسان سازمان ملل را به جهت‌گیری سیاسی و همکاری با دشمنان حکومت ایران متهم کرده است.

مرگ مهسا امینی؛ تجمع‌های اعتراضی در دستکم ۳۰ شهر؛ زنان روسری‌ از سر برداشتند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: «مهسا امینی امروز باید زنده می‌بود. ولی مردم ایران و آمریکا اکنون برای او سوگواری می‌کنند. ما از حکومت ایران می‌خواهیم که به سرکوب سیستماتیک زنان پایان داده و اجازه دهد که اعتراضات صلح آمیز برگزار شود».

نیروهای انتظامی ایران یک ویدئوی دوربین‌های مدار بسته از لحظه بیهوش شدن مهسا امینی را منتشر کرده است و ادعا می‌کند که او سابقه بیماری قلبی و یا تومور مغزی داشته است. برخی از کارشناسان رسانه‌ای در ایران می‌گویند این تصاویر تقطیع شده و برخلاف همه تصاویر دوربین‌های مدار بسته تاریخ و ساعت ضبط آن مشخص نیست.

امجد امینی، پدر مهسا، در گفت‌وگو با سایت‌های خبری ایران ادعای بیماری قلبی دخترش را رد کرده است و روز سه‌شنبه نیز در گفت‌وگو با وبسایت رویداد ۲۴ گفت: «بنده صراحتا همه اظهارات سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی را تکذیب می‌کنم».

آقای امینی افزود: «به درخواست من برای دیدن ویدئوی ضبط شده در داخل خودروی گشت ارشاد و در بازداشتگاه پاسخ نداده‌اند».

او نیروی انتظامی را متهم کرد که دخترش را خیلی دیر به بیمارستان منتقل کرده‌اند و گفت در صورت انتقال سریع‌تر پزشکان ممکن بود جان او را نجات دهند.

آقای امینی افزود که در بیمارستان به او اجازه نداده‌اند جسد دخترش را ببیند ولی از دور نقطه کبودی را روی پای او مشاهده کرده است.

مهسا امینی صبح روز شنبه در زادگاهش شهر سقز دفن شد. به فاصله کوتاهی پس از پایان مراسم تدفین اعتراضات در این شهر آغاز شد و به مرور به سایر شهرهای کردستان از جمله سنندج، مهاباد، مریوان و دیواندره گسترش یافت.

تاکنون آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا و همچنین جاوید رحمان گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، تهران را به‌دلیل بدرفتاری منجر به مرگ مهسا امینی محکوم کرده‌اند.