کمیسیونر آمریکا در امور آزادی مذهبی: ایران «تاکتیک‌های بی‌رحمانه» علیه بهائیان را متوقف کند

Screen Shot 2022-08-05 at 1.21.52 PM

اریک یولند، کمیسیونر ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی، در گفت‌وگوی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا گفت تاکتیک‌های بی‌رحمانه جمهوری اسلامی علیه بهائیان در ایران باید به‌سرعت متوقف شود.

اریک یولند عضو کمیسیونی است که روز پنجشنبه ۱۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ای سرکوب فزاینده اقلیت‌های مذهبی توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. در این بیانیه که به امضای او و کمیسیونر شارون کلاین‌بام رسیده، به بازداشت ده‌ها شهروند بهائی و تخریب خانه‌هایشان در مازندران و همچنین حمله به زنان مخالف حجاب اجباری و بازداشت زنان معترض به این مساله اشاره شده است.

آقای یولند به صدای آمریکا گفت: «ما از شرایط ناگوار بهائیان ایران از زمانی که جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ برپا شده، ‌با خبر هستیم ولی وضعیت در هفته‌های گذشته بدتر شده است. همچنین از دستگیری‌های خودسرانه،‌ سرکوب، تخریب مکان‌های مقدس و املاک آنان، و همین چند روز پیش که یک مهاجم مسلح در آمریکا دستگیر شد که در تعقیب یک چهره مخالف جمهوری اسلامی بود، از همه این موارد آگاهیم. ما تصمیم گرفتیم این زمانی است که باید قدرتمندانه صحبت کرد و کمیسیونر کلاین‌بام و من بیانیه‌ای صادر کردیم و همه ما در یک موضع واحد قرار داریم که چنین رفتاری باید متوقف شود و روند آن معکوس شود.»

او افزود: «همه اقلیت‌های مذهبی از جمله بهائی‌ها به عنوان بخشی از جامعه ایران باید مورد احترام باشند و نباید هدف این تاکتیک‌های بی‌رحمانه قرار گیرند. دستگیرشدگان باید سریعا آزاد شوند. همچنین باور داریم هم وزارت امور خارجه و هم کنگره باید به طور جدی به نمایندگی از شمار خیلی زیادی که حقوق‌شان پایمال شده، به زندان افتاده‌اند یا از آزادی نیایش دینی خود هراسان هستند، پا پیش بگذارند.»

اریک یولند در ادامه و پس از اشاره به این که شخصی که مورد تهدید قرار گرفته، مسیح علی‌نژاد همکار صدای آمریکا و مجری و مفسر برنامه تبلت است گفت: «این گونه تهدید و تعقیب یک شخص که یک روزنامه نگار و یک چهره شناخته شده است، نیابد به هیچ وجه تحمل شود. هرچند ما به طور عمومی در حوزه سیاست داخلی ایالات متحده صحبت نمی‌کنیم و از دیدگاه شخص خودم این را می‌گویم و فکر می‌کنم همه ما به عنوان شهروندان آمریکا می‌گوییم که فرد خاطی باید تحت تعقیب قرار گرفته و امیدوارم این موضوع حل شده و دیگر هیچ تهدیدی علیه همکار شما برای انجام کارش در ایالات متحده و یا هرجای جهان، ایجاد نشود.»