کنفرانس ان‌پی‌تی؛ هشدار درباره «نابودی هسته‌ای» و درخواست همکاری از ایران

۷

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده است که تنها یک سوءتفاهم یا اشتباه محاسباتی می‌تواند بشریت را در آستانه «نابودی هسته‌ای» قرار دهد.

آقای گوترش در آغاز دهمین کنفرانس بازبینی «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (NPT) در نیویورک گفت امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به این معاهده نیاز دارد.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به بحران‌های جهانی از جمله وضعیت نابسامان اقتصادی بعد از همه‌گیری کرونا، بحران‌های اقلیمی و جنگ و نقض حقوق بشر، هشدار داد که در چنین وضعیتی جهان با سطحی از خطر هسته‌ای روبرو است که مشابه آن «از زمان اوج جنگ سرد دیده نشده است».

او گفت که جهان در آستانه فراموش کردن درسی است که از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی آموخت.

معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از زمان اجرای آن در سال ۱۹۷۰ میلادی، هر پنج سال یک بار در نشستی با حضور اعضای پیمان بازبینی می‌شود.

دهمین نشست بازنگری ان‌پی‌تی قرار بود سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتاد. این نشست از روز دوشنبه اول اوت آغاز شده و تا ۲۶ اوت ادامه خواهد داشت.

آقای گوترش در سخنرانی گشایش این نشست گفت که امیدهایی که بعد از جنگ سرد برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای، توسعه و آزمایش این تسلیحات به وجود آمده بود، در حال از بین رفتن است.

او گفت رقابت بر همکاری چیره شده و عدم اعتماد و اتحاد جای گفت‌وگو و خلع سلاح را گرفته است و بحران از خاورمیانه و شب جزیره کره تا حمله روسیه به اوکراین در حال گسترش است.

دبیر کل سازمان ملل گفت در حال حاضر ۱۳ هزار سلاح اتمی در زرادخانه‌های جهان انبار شده است و خواهان اقدامات فوری برای رفع تهدیدهای جاری در جهان شد.