گزارش‌ها از مسمومیت دانش‌آموزان و اعتراض شهروندان در سقز و چند شهر دیگر

05

گزارش‌ها از شهر سقز در استان کردستان حاکی است که گروهی از ساکنان این شهر در اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان در در مدارس به خیابان‌ها آمد‌ه‌اند.

گفته شده امروز در چند مدرسه از جمله مدرسه دخترانه «معراج» و «عصمت»، دانش‌آموزان دچار علائم مسمومیت شدند و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» می‌گوید دانش‌آموزان مدارس دخترانه «بهمنی» و «جماران» در سنندج هم مسموم شده‌اند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از مقابل مدرسه معراج سقز منتشر شده جمعیتی را نشان می‌دهد که در مقابل مقابل این مدرسه تجمع کرده‌اند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» می‌دهند.

شبکه حقوق بشر کردستان با گزارش این اعتراضات می‌گوید که در شهر صدای تیراندازی شنیده شده است.

همزمان با تجمع خانواده‌ها در مقابل مدارس و بیمارستان این شهر، نیروهای یگان ویژه در خیابان‌های اصلی سقز مستقر شده‌ بودند.

«هه‌نگاو» گزارش داده که نیروهای یگان ویژه چندین دانش‌آموز را در جریان اعتراضات امروز سقز بازداشت کرده‌اند.

همزمان تصاویری از حضور نیروهای اورژانس برای امداد و نجات دانش‌آموزان مسموم‌شده یک دبیرستان در آمل منتشر شده است.

در این ویدیو که امروز ۲۰ فروردین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که شماری از دانش‌آموزان با برانکارد به آمبولانس‌ها منتقل می‌شوند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» همچنین از جان باختن یک کودک در تهران خبر داده؛ گفته شده این کودک در اواخر اسفند ماه «بر اثر استشاق گاز به کار رفته در یک حمله شیمیایی، جهت مداوا به بیمارستان میلاد منتقل شده بود.»

اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 1

اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 2

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در ایران در چند ماه اخیر جریان داشته است؛ چندین شاهد به رسانه‌های ایران گفته‌اند که چیزی شبیه نارنجک دست‌ساز به مدرسه‌ها پرتاب شده است.

نخستین موارد مسمومیت همراه با اطلاعات پراکنده از اظهارات دانش‌آموزان در مورد احتمال استفاده از گازهای سمی در اواخر پاییز از شهر مذهبی قم گزارش شد اما در ماه‌های بعد به طور گسترده در شهرهای متعددی مشاهده شده است.

مقامات حکومتی در ابتدا وقوع چنین حوادثی را انکار کردند و سپس آن را به اضطراب روحی دختران نسبت دادند اما پیش از تعطیلات نوروز، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت اگر چنین اقداماتی صورت گرفته باشد، عاملان آن باید پیدا و شدیدا مجازات شوند.

مقام های دولتی می‌گویند چند نفر در ارتباط با این مسمومیت‌ها شناسایی شده‌اند اما توضیحات دقیق‌تری درباره آن نداده‌اند.

شهروندان زیادی در اظهارنظرهایشان در فضاهای اینترنتی که آزادی عمل بیشتری در مقایسه با رسانه‌های مجوزدار در ایران دارند، این مسموم‌سازی‌ها را کار عوامل حکومت یا افراد حامی آن تلقی کرده‌اند.

برخی کنش‌گران حکومت ایران را به سازمان‌دادن این مسمومیت‌ها یا دست‌کم چشم‌پوشاندن به عوامل آنان در انتقام از شرکت گسترده دانش‌آموزان دختر در تظاهرات ضدحکومتی شش ماه اخیر پس از کشته‌شدن مهسا امینی متهم کرده‌اند.

حکومت ایران در عین حال اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت‌ها را محدود کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت منتقدان و رسانه‌ها را به جوسازی متهم کرده‌ و در داخل ایران هم دست‌کم یک روزنامه‌نگار پی‌گیر در این باره، علی پورطباطبایی، بازداشت شد و چند رسانه‌ و چند فرد هم تحت پی‌گرد قضایی قرار گرفته‌اند.

اعتمادآنلاین اطلاعاتی جمع آوری کرده که نشان می‌دهد تا دهم اسفند ماه دست‌کم ۵۷ مدرسه دچار مسمومیت شده‌اند که ۳۰ مدرسه در قم، ۹ مدرسه در اردبیل، ۸ مدرسه در تهران، ۵ مدرسه لرستان و استان‌های خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مازندران، سمنان هر کدام با یک مدرسه دچار مشکل شده‌اند.

پس از نزدیک به چهار ماه که از مساله مسمومیت زنجیره‌ای در مدرسه‌های اغلب دخترانه گذشته بود، وزارت بهداشت ایران در گزارش «کمیته علمی» این وزارتخانه تایید کرد که «بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند.»