گزارش‌ها از گرانی‌های سرسام‌آور در ایران؛ هزینه «نیم میلیونی» تهیه اقلام هفت‌سین

10

در آستانه نوروز، رسانه‌های داخلی در ایران از افزایش بی‌رویه قیمت کالاها خبر می‌دهند و می‌نویسند که گرانی اجناس سبب شده تا مردم تهیه اقلام ضروری و خوراک را به جای خرید لباس نو ترجیح دهند و این، زمینه دلسردی فروشندگان را هم فراهم کرده است.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی نوشته است که «ماه رمضان در حالی فرا رسید که قیمت اقلام و کالا‌های مصرفی در وعده افطار و سحر نسبت به رمضان گذشته چندین برابر شده است.»

در همین حال و در آستانه نوروز، روز چهارشنبه رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان تهران از کاهش ۲۵ درصدی تقاضا و افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار شب عید کفش در تهران خبر داد.

روزنامه اطلاعات نیز در این روز در گزارشی از قزوین نوشت که «سال‌های گذشته از نیمه اسفندماه بازار فروش شیرینی گرم می‌شد اما امسال به دلیل نرخ تورم بالا استقبال از خرید شیرینی بسیار کمتر است، به گونه‌ای که سفارش شیرینی نان چایی از ۴۰ کیلوگرم به ۵ تا ۱۰ کیلوگرم در روز کاهش یافته است.»

به نوشته رسانه‌های داخلی، امسال تهیه اقلام سفره هفت‌سین «بیش از نیم میلیون تومان» هزینه نیاز دارد و با اضافه‌شدن یک وعده سبزی‌پلو با ماهی به هزینه سفره شب عید نوروز، خانوارها «یک میلیون و ۶۰ هزار تومان» باید هزینه کنند.

این خبرها درحالی منتشر می‌شود که یک روز پیشتر، شورای شهر تهران اعلام کرد که نرخ ورودی مترو تهران ۱۶ درصد، اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد خواهند داشت.

بیشتر در این باره:

افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز در ایران طی یک‌ماه

خبرگزاری مهر نیز از استان سمنان خبر می‌دهد که آمارهای منتشر شده از سوی واحد نظارت و بازرسی این استان حکایت از گران‌تر شدن برخی اقلام مورد نیاز مردم دارد، برای مثال خرما از کیلوگرمی ۱۱۰ هزار تومان در ابتدای اسفندماه به ۱۳۵ هزار تومان در نیمه اسفندماه تغییر کرده و لوبیای سفید نیز از کیلوگرمی ۸۵ هزار تومان در نیمه بهمن‌ماه به کیلوگرمی ۱۰۵ هزار تومان در نیمه اسفندماه تغییر قیمت کرده است.

از سویی دیگر بسیاری از اقلام در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها با آنچه مسئولان می‌گویند تفاوت دارد و به نوشته «مهر» برای مثال واحد نظارت و بازرسی استان سمنان اعلام کرده که گوشت گوساله (مخلوط) کیلوگرم ۵۰۰ هزار تومان باید فروخته شود اما در قصابی‌ها قیمت‌ها کمتر از ۵۶۰ هزار تومان نیست.

در این وضعیت، روزنامه «اعتماد» روز چهارشنبه ۲۳ اسفند نوشت با انتشار مطلبی تحت عنوان «گرانی، تورم و بیکاری به اندازه کافی اعصاب مردم را شخم می‌زند؛ بیش از این پا بر روح و روان ملت نکوبید» به انتقاد از فشارهای اجتماعی واردشده به مردم پرداخت.

این روزنامه با ذکر این‌که «طی چند ماه منتهی به انتخابات، خط و نشان کشیدن و تهدید کردن بی‌حجابان فروکش کرده بود» از این‌که در این وضعیت گرانی شدید «مسئولان از تشنج‌زایی اجتناب آشکاری نشان نمی‌دهند» انتقاد کرده است.