گزارش تحقیقی: بیش از ۸۰۰ دانش‌آموز در ایران مسموم شده‌اند

00

در حالیکه اخبار نگران کننده از مسمومیت دانش‌‌آموزان عمدتا دختر در ایران ادامه دارد، تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد بیش از ۸۰۰ نفر در سه ماه گذشته در مدارس مسموم شدند. از این تعداد دو نفر معلم هستند و بیش از ۶۵۰ نفر دختران دانش‌آموز و تعدادی هم دانش‌آموز پسر. این تعداد تا روز هفتم اسفند ماه است و می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

همزمان بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت تایید کرده که «سم بسیار خفیفی باعث مسمومیت خفیف در دانش آموزان شده». او درباره منشا مسمومیت هم گفت «بررسی اینکه سم از کجا می‌آید، در حد وزارت بهداشت نیست و اعلام عمدی بودن آن به عهده ما نیست».

از اوایل آذرماه، صدها دانش‌آموز در مدارس شهرهای مختلف از جمله قم با عوارضی از جمله مشکلات تنفسی، تپش قلب و بی‌حسی به بیمارستان منتقل شدند.

اکنون در تازه‌ترین واکنش بهرام عین‌اللهی درباره پیگیری مسمویت سریالی دانش آموزان در مدارس به خبرنگاران گفت «کمیته ویژه‌ای را مامور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث این عوارض می‌شود.»

او گفت «خودم شخصا به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدتی طولانی این کار طول کشید. مسمومیت ایجاد شده بسیار خفیف بود و الحمدالله هیچ گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نشد و تنها چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بیحالی و حالت تهوع بودند.»