گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از شمار بالای بازداشت‌ها در سیستان و بلوچستان

Screen Shot 2023-01-17 at 11.22.49 PM

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات اخیرا ایران گزارش داده است که سیستان و بلوچستان بعد از تهران، کردستان و آذربایجان غربی بیشترین بازداشتی‌ها را از ابتدای اعتراضات داشته است.

این کمیته می‌گوید که دسترسی دشوار به ابزارهای ارتباطی و اینترنت، و عدم اطلاع‌رسانی خانواده‌ها در نتیجه تهدیدهای نهادهای امنیتی از دلایل فقدان آمار دقیق و وضعیت بازداشت‌شدگان در استان سیستان و بلوچستان است.

در این گزارش آمده است:‌ «کمیته پیگیری تاکنون توانسته است هویت ۲۷۸ نفر از معترضین بازداشت‌شده در این استان را احراز کند که در بین آنها ۲۰۷ شهروند، ۴۷ کودک (زیر ۱۸ سال)، ۲۰ دانشجو و ۴ فعال مدنی حضور دارند. از ۴۷ کودک بازداشت شده‌، دست کم ۳ نفر از آنها به نام‌های بسم‌الله براهویی، اسماعیل سرگلزایی و ابراهیم سرگلزایی، بی‌شناسنامه هستند.»

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان می نویسد که تعداد بالای افراد بی‌شناسنامه در استان سیستان بلوچستان، پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها را بسیار دشوار کرده است.

در این گزارش آمده است:‌ «نداشتن اوراق هویتی، ثبت و پیگیری وضعیت آنان را چه در نهادهای قضایی و چه نهادهای امنیتی، مشکل‌تر از سایر بازداشت‌شدگان می‌کند و خانواده‌های این افراد در نهایت فقط با پادرمیانی ریش‌سفیدان قبایل می‌توانند از وضعیت آنان باخبر شوند. در این وضعیت نهادهای قضایی و امنیتی دست بازتری برای اجرای روندهای قضایی غیرعادلانه و تبعیض‌آمیز که به رویه‌ای معمول در کشور بدل شده است، دارند.»

براساس این گزارش تا این لحظه حداقل چهار نفر از شهروندان بلوچ بازداشت‌شده در استان سیستان و بلوچستان حکم اعدام دریافت کرده‌اند: کامبیز خروت، شعیب میربلوچ زهی، منصور دهمرده و ابراهیم نارویی.

این کمیته همچنین از ده نفر که احکام سه ماه تا ۱۶ سال زندان گرفته اند را نام برده است:

«آرزو سرگزی شهروند به ۴ سال زندان تعزیری، آیدا پورتقی دانشجو، به ۹ ماه زندان و ۶۰ ضربه شلاق، امیر علی جان‌آبادی شهروند، به ۹ماه زندان و ۶۰ ضربه شلا، سارا بلوچ شهروند، به ۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، عبدالستار ذوالفقاری شهروند، به ۵ سال زندان، فائزه براهویی فعال مدنی، ۳ سال و ۶ ماه زندان، فاطمه بلوچ شهروند، ۳ ماه و ۷۴ ضربه شلاق، میترا کیخواه، شهروند، ۴ سال حبس تعزیری، نازنین احمدی‌پور ۱۶ ساله، ۶ ماه زندان ۲۵ میلیون جزا نقدی، هدیه ستوده دانشجو، ۴ سال زندان، ابراهیم توتازهی، شهروند، ۲ سال زندان.»