گسترش اعتصاب‌ها در خوزستان؛ کارگران نیشکر هفت‌تپه دست از کار کشیدند

03

همزمان با اعتراضات سراسری ایران که وارد ماه دوم شده است، روز سه‌شنبه گزارش‌ها از گسترش اعتصاب‌ها در صنایع مختلف حکایت دارد و کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروهی از رانندگان تانکرهای حمل سوخت در آبادان، هر دو در استان خوزستان، به اعتصاب‌ها پیوسته‌اند.

همچنین گزارش‌ها از شروع اعتصاب توسط کارکنان کارگاه مرکزی مجتمع گازی پارس جنوبی حکایت دارد، هرچند بی‌بی‌سی هنوز مستقلا آن را تایید نکرده است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در کانال تلگرامی خود نوشت: « گزارش رسیده از آبادان حاکی از آن است که امروز سه‌شنبه ۲۶ مهر رانندگان تانکرهای حمل سوخت دست به اعتصاب زده‌اند. این تانکرها که متعلق به بخش خصوصی و بخش پالایشگاهی هستند امروز مقابل گیت ۱۸ پالایشگاه آبادان (ایستگاه ۵ کوی قدس) با خودداری از دریافت بارنامه برای بارگیری بنزین یورو ۴ به مقصد جایگاههای سوخت کلانشهرهای کشور از ورود به پالایشگاه خودداری کرده و با خاموش کردن ماشین های خود در میدان گیت ۱۸ پالایشگاه راه ورودی را مسدود کرده‌اند.»

این شورا همچنین ویدئویی از این کامیون‌ها منتشر کرده است.

گروهی از کارگران شرکت توسعه نیشکر هفت‌تپه هم روز سه‌شنبه در پی فراخوانی از پیش اعلام‌شده در محوطه شرکت تجمع و اعتصاب کردند.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter, 1

اسماعیل بخشی، فعال کارگری در توییتی با اشاره به واریز ۷ میلیون تومان به حساب کارگران «برای خریدن آنها» نوشته است: «امروز کارگران هفت تپه آمدند تا شرافت را معنی کنند. اگر مدیریت شرکت بجای هفت میلیون ۷۰ میلیون (پول خریدن کارگران) به حساب‌شان واریز می‌کرد باز هم این مردان شریف اعتصاب می‌کردند.»

کانال تلگرامی کارگران هفت‌تپه که از این اعتصاب خبر داده از قول یکی از کارگران نوشته است: «با ۷ میلیون حواسمون پرت نمی‌شه. تجمع ادامه دارد.»

تا کنون اخباری از پیوستن گروه‌هایی از کارگران پتروشیمی عسلویه، بندرعباس، آبادان، بوشهر و پارس جنوبی به اعتصاب‌ها منتشر شده است.

معترضان در شبکه‌های اجتماعی در هفته‌های اخیر خواستار شروع اعتصاب برای فشار بر جمهوری اسلامی برای پایان خشونت علیه معترضان بوده‌اند.

«اتحادیه کارگران آزاد» بعد از شروع اعتراضات در بیانیه‌ای گفته بود که اگر سرکوب و خشونت توسط نیروهای امنیتی متوقف نشود، کارگران شروع به اعتصاب خواهند کرد.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter, 2

شماری از کاگران پتروشیمی بوشهر در عسلویه روز ۱۸ مهر وارد اعتصاب شدند و با شعارهای ضدحکومتی تظاهرات کردند.

مهدی نخل احمدی روزنامه نگار در تورین ایتالیا در گفتگویی با تلویزیون بی بی سی فارسی می‌گوید که در چهار سال گذشته هزاران حرکت صنفی در ایران شکل گرفته که بخشی از آنها مربوط به کارگران بخش نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین کارگران هفته تپه بود.

به گفته او در آن اعتصاب‌ها درخواست های صنفی از جمله مساله حقوق و شفافیت در حوزه مالی مطرح می شد اما در اعتصاب های کنونی در صنایع پتروشیمی معترضان درخواست های سیاسی دارند.

او می گوید: «حداقل در بوشهر گفته می شود که ۶۰ درصد پتروشیمی این شهر در حال حاضر در دست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح است و به همین دلیل جمهوری اسلامی یک نگاه ویژه و امنیتی بسیار شدیدی نسبت به این بخش ها دارد و با تفکیک کردن حوزه های کاری به کارگران رسمی و پیمانی می خواهد از به هم پیوستن یا هماهنگی میان کارگران جلوگیری کند.»

به گفته او در اعتصاب های بوشهر حداقل ۳۳ نفر بازداشت شدند که شماری از آنها بعدا آزاد شدند.

«امروز بیانیه هایی منتشر شد مبنی بر اینکه اعتصاب در فاز دو پالایشگاه آبادان، پتروشیمی بوشهر، عسلویه، نیشکر هفت تپه، و برخی از بخش های صنعت فولاد ادامه خواهد داشت.»

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.