گسترش «مسمومیت» زنجیره‌ای؛ تشنج در مجلس به دلیل طرح مساله،‌ «شلیک گاز اشک‌آور» به مادروپدرهای نگران در رشت

۳

در حالیکه اخبار مسمومیت دانش آموزان و در مواردی دانشجویان از شهرهای مختلف ایران گزارش می‌شود،‌ طرح این مساله توسط یک نماینده مجلس ایران برای دقایقی جلسه بررسی بودجه را به تشنج کشاند. از شهر رشت هم گزارش شده که به مادر و پدران نگرانی که مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع کرده بودند،‌ «گاز اشک‌ ور شلیک شده» است.

صبح امروز یکشنبه ۱۴ اسفند در جلسه علنی امروز مجلس ایران که به بررسی جزئیات لایحه بودجه اختصاص داشت،‌ غنی نظری،‌ نماینده خلخال با عصبانیت گفت که مسمومیت سریالی دانش آموزان به خلخال رسید و مردم ناراحت عصبی هستند و دستگاه‌های مسئول کاری نمی‌کنند.

این سخنان او با صدای اعتراض تعدادی از نمایندگان و واکنش محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس رو به رو شد که به او گفت که درباره بودجه تذکر خود را بیان کند.

در واکنش نماینده خلخال ادامه داد: «آقای قالیباف در شهرستان خلخال دانش آموزان به دلیل مسمومیت به بیمارستان رفته‌اند و بعد شما توقع دارید من درباره چه چیزی صحبت کنم؟ وظیفه من این است که بگویم که دستگاه‌ها موضوع را پیگیری کنند و از دستگاه‌های مسئول این را مطالبه کنم. از صبح مردم به من زنگ می‌زنند و می‌خواهند که موضوع را پیگیری کنم.

به گزارش ایرنا در همین حال جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در کنار صندلی آقای نظری رفت و به نظر می‌رسد به او چیزهایی گفته است.

با وجود این آقای نظری ادامه داد: «گویا آقای کریمی قدوسی ناراحت می‌شوند پس من دیگر حرفی نمی‌زنم.»

جواد کریمی قدوسی بعدا گفت که از روی «دلسوزی» تذکر داده که در «موضوع مسمومیت دانش آموزان عزیز توجهات لازم را داشته باشند.» و «از دوستان و همکاران خودم خواهش می‌کنم قبل از اینکه موضوع مستند شود بر فضایی که دشمن در پی ایجاد التهاب آن است، بنزین نریزند.»

عصر امروز با دستور رئیس مجلس «کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان» در مجلس ایران تشکیل شد. نمایندگانی از چهار کمیسیون بهداشت و درمان،‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون شوراها و کمیسیون امنیت ملی برای عضویت در این کمیسیون تعیین شدند.

با گذشت سه ماه از شروع ماجرای «مسمومیت دانش‌آموزان به ویژه دختران» که از شهر قم شروع شد و گسترش آن به سراسر ایران و قوت گرفتن احتمال عمدی بودن این حوادث، دیروز،‌ شنبه ۱۳ اسفند، احمد وحیدی،‌ وزیر کشور ایران در بیانیه ای از «پیگیری جدی» موضوع مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد و گفت که در تحقیقات میدانی به نمونه های مشکوکی یافت شده که در آزمایشگاه‌ها در دست بررسی هستند.

او گفته بود که دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل موثر انجام خواهند داد.

آقای وحیدی «بدخواهان» ایران را به «موج سواری و جنگ روانی» از این موضوع متهم کرد و گفت که دشمنان می‌خواهند با ایجاد اضطرات و نگرانی در میان مردم مدارس را به تعطیلی بکشانند.

دبیرستان دخترانه

منبع تصویر، TWITTER

توضیح تصویر، گزارش‌ها از «مسمومیت» در یک دبیرستان دخترانه در آبادان و حضور آمبولانس و ماموران امنیتی مسلح در مقابل در مدرسه

«شواهد این برداشت را تقویت می‌کند که جریانی افراطی با ایجاد هراس در پی جلوگیری از تحصیل دختران» است

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای از مساله مسمومیت در مدارس ایران ابراز تاسف و نگرانی شدید کرده و تاکید کرده که چنین اقداماتی «با تعالیم دینی و اصول قانون اساسی ایران تعارضی آشکار دارد.»

در بیانیه این مجمع که سایت جماران آن را منتشر کرده آمده: «ادعاهای متناقض و ناسازگار طرح شده از سوی برخی مقامات رسمی که همچون گذشته در ابتدا واقعیت را منکر شده و سپس بیشتر، انگشت اتهام را به بیرون از مرزها متوجه می‌کند، بر پیچیدگی ماجرا افزوده و افکار عمومی را قانع نکرده است.»

در این بیانیه با اشاره به فرضیه نقش گروههای تندرو در این اقدامات آمده: « با وجود این برخی شواهد این برداشت را تقویت می‌کنند، که جریانی افراطی با رعب‌آفرینی و ایجاد هراس در پی جلوگیری از تحصیل دختران و منصرف ساختن آنان از این کار باشد.ایده‌ای که از سوی برخی از محافل که رویکرد خشونت‌آمیز و تندروانه خویش را در پوشش برداشت‌های افراطی از آموزه‌های دینی طرح می‌کنند، پشتیبانی می‌شود. احتمال می‌رود اهدافی دیگر نیز همچون ایجاد جو وحشت و رعب عمومی نیز در پس این اقدامات باشد. که از جهت امنیتی قابل توجه است.»

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با انتقاد از واکنش مسئولان، می‌گوید: «بی تردید اگر مسئولان امر با جدیت مسئله را پیگیری و به درخواست اولیاء فرزندان توجه می‌کردند، دامنه فاجعه تا این اندازه گسترش نمی‌یافت.»

این تشکل نزدیک به جریان اصلاح‌طلب در ایران می‌گوید شناسایی و محاکمه عاملان این ماجرا کمترین انتظار مردم از مسئولان و نهادهای قضایی و امنیتی است.

در بیانیه این تشکل با اشاره به اتفاقات گذشته و «بی‌اعتمادی مردم به مسئولان» آمده: «بی‌تردید اعتماد عمومی جامعه به دلیل ادعاهای نادرستی که در ماجراهای مشابه همانند سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن جمعی از جوانان و نخبگان عزیز وطن طرح شد، بسیار آسیب دیده است و به آسانی نمی‌توان آنان را قانع کرد.»

گزارش موارد تازه در مشهد و استان خوزستان و گسترش به سایر شهرها

پلاکارد
توضیح تصویر،

یکشنبه ۱۴ اسفند هم از شهرهای مختلف ایران گزارشهایی درباره علائم مسمومیت در مدارس و انتقال دانش‌آموزان و در مواردی دانشجویان ساکن خوابگاه به بیمارستان منتشر شد. تصاویری هم از تجمع والدین در مقابل اداره آموزش و پرورش شهر رشت و پرتاب گاز اشک‌آور به جمعیت حاضر منتشر شده است.

  • در پی انتشار خبر مسمومیت در ۶ مدرسه شهر مشهد، هادی شریعت‌یار،‌ معاون دادستان مشهد به خبرگزاری مهر گفت که هم اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز در بیمارستان امام رضا مشهد بستری هستند. او حال دانش‌آموزان را خوب توصیف کرد و گفت که آنها بوهایی را حس کردند و کادر درمان گفته که برخی صرفا استرس دارند. فرماندار مشهد هم با تایید این مساله از پیگیری آن خبر داد.
  • ‌خبرگزاری ایرنا از مسمومیت تعداد زیادی از دانشجویان خوابگاه دختران یاس دانشگاه فنی و حرفه ای ارومیه در اوایل صبح امروز (یکشنبه ۱۴ اسفند) خبر داده است. براساس این گزارش در این خوابگاه ۴۵۰ دانشجو سکونت دارند که «تعداد زیادی» از آن‌ها مسموم شده و «۲۹ نفر » هم در بیمارستان بستری شده‌اند.
  • معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز یکشنبه ۱۴ اسفند از موارد متعدد انتقال دانش‌آموزان به بیمارستان با علائم مسمومیت خبر داد. به گزارش ایسنا،‌ در مجموع ۳۱۲ دانش‌آموز از شهرهای اهواز، رامهرمز و سربندر استان خوزستان به بیمارستان منتقل شدند.
  • به گزارش ایرنا،‌ آموزش و پرورش اصفهان از انتقال ۱۵ نفر از دانشآموزان مدرسه پیام شاهد اصفهان خبر داد. در این اطلاعیه آمده که پس از شکایت دانش‌آموزان از استشمام بو و احساس سوزش گلو با اورژانس تماس گرفته شد و کسانی که می‌گفتند سوزش گلوی بیشتری دارند به بیمارستان منتقل شدند.
  • مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی به خبرگزاری ایرنا گفت که ۱۰ دانش آموز مدرسه دخترانه متوسطه اول شاهد “نرجس” اسفراین و ۳۶ دانش آموز مدرسه ابتدایی مختلط روستای گُلی بجنورد امروز (یکشنبه) با علایم مسمومیت از جمله «تهوع، ضعف و سرگیجه» به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: «هراس اجتماعی» ماجرای مسمومیت‌ها را تشدید کرده است

غلامرضا جلالی،‌ رئیس سازمان پدافند غیرعامل در یادداشتی مساله مسمومیت‌ها را واقعی خواند اما گفت که اکنون در مدارس ایران گرفتار پدیده ای به نام هراس اجتماعی نیز شده‌اند.

اودر مطلبی نوشت: « در کنار تلاش دشمن برای بر هم زدن امنیت مدارس باید بدانیم که امروز فضای عمومی و به ویژه مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی نیز شده‌اند.»

آقای جلالی تاکید کرده که این به این معنا نیست که مسمومیت ها واقعی نیست بلکه «نکته اینجاست که القای یک ترس عمومی می‌تواند با ضریب قابل توجهی تعداد نمونه‌ها را افزایش بدهد.»

او گفت که تیم‌هایی از سازمان پدافند غیرعامل در صحنه حاضر شدند و با همکاری دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اقداماتی انجام دادند اما «هیچ یک از تیم ها نتوانستند سرنخ قابل تاییدی از عامل مسمومیت پیدا کنند و چند نمونه هایی هم که به دست آمد قطعیت لازم را نداشت.»

او در این مطلب به طور تلویحی سازمان مجاهدین خلق را مسئول مسموم کردن دختران دانش آموز خواند و افزود:‌ «البته که این گروهک بدون اجازه از اربابان آمریکایی خود قدم از قدم بر نمی‌دارند.»

برای بسیار باور کردن اینکه چطور مسئولان امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی نتوانستند عامل این مساله را پیدا کنند،‌ سخت است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه گذشته گفت که بسیاری معتقدند که آنچه در مدارس اتفاق میافتد ادامه سرکوب دانشآموزان معترض است.

او هم از اینکه چطور عاملان این مساله شناسایی نشدند انتقاد کرد و گفت‌: «کسی باور نمی‌کند عوامل مسمومیت دختران دانش‌آموز شناسایی نشود».

عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش: تصمیمی برای غیرحضوری کردن مدارس گرفته نشده است

یوسف نوری،‌ وزیر آموزش و پرورش هم گفت که نگرانی والدین دانشآموزان را درک می‌کند و بابت این اتفاقات عذرخواهی می‌کند.

او که مسئولیت مدارس در ایران را بر عهده دارد گفت که کمیته فوریت‌ها در ادارات مختلف آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده است و از دستور العملی خبر داد که طی آن مدیران مدارس باید اولیا و دانش‌آموزان را توجیه کنند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعطیلی مدارس یا آموزش به صورت مجازی و غیرحضوری شدن مدارس گفت که در جلسه روز گذشته با سران قوا (شنبه ۱۳ اسفند) به این تصمیم نرسیدند.

آمبولانس

منبع تصویر، IRNA

توضیح تصویر، خبرگزاری ایرنا می‌گوید که در پی اصابت و انفجار مواد منفجره دست‌ساز به دیوار مدرسه متوسطه عفت کامیاران، شماری از دانش‌آموزان این مدرسه راهی بیمارستان شدند اما «هیچکدام مسموم نشده بودند»

حسین رزاق روزنامه نگار زندانی در ایران: مسئول اول و آخر این جنایت فقط و فقط حکومت است و حاکمش

حسین رزاق، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی زندانی در ایران در یادداشتی «مسمومیت زنجیره ای در مدارس ایران را «حمله بوکوحرام‌های وطنی به مدارس دخترانه و تهدید تحصیل آنها» خواند و با توضیح دلایلی درباره صداقت مسئولان ابراز تردید کرد و نوشت که «یک جای کار می‌لنگد.»

او در یادداشتی با عنوان «چه بعید از مفتیانِ کشتار که بفرموده حکم به ترور بیولوژیک دختران ایران نداده باشند؟» از اینکه «ماشین سرکوب حکومت» نوجوانان را به خاطر انتشار یک استوری اعتراضی ردیابی کردند و به بند کشیده اما در برابر مساله مسمومیت زنجیره ای خاموش می‌شود را نشانگر این دانست که «یک جای کار می‌لنگد! »

آقای رزاق در این یادداشت از ضرب و شتم مادران و پدران نگران انتقاد کرد.

او با اشاره به بازداشتهای گسترده پس از اعتراضات اخیر و صدور سریع احکام سنگین از جمله اعدام سه معترض،‌ نوشت:‌ «وقتی دلیرترین جوانان معترض را به لحظه نشده اسیر میکنند و به ماه نرسیده دادگاه فرمایشی براه می‌اندازند و چهارپایه از زیرپایشان می‌کشند اما سه ماه است تروریست‌ها جولان می‌دهند و ناظمین بی‌کفایت نظام هر ضد و نقیضی می‌گویند جز واقعیت، یعنی یک‌جای کار میلنگد! وقتی در خیابان و آسمان با شلیک مستقیم گلوله و موشک، مردم را میکشند و چشم درمی‌آورند و وقیحانه چشم در چشم دنیا دروغ میگویند و حالا ناگهان با بی‌شرمی ژست حقیقت‌یاب گرفته‌اند یعنی یک‌جای کار می‌لنگد!»

او «صدور حکم به ترور بیولوژیک دختران ایران» از سوی مفتیان کشتار و انتقام گیری «مستخدمین و فدائیان استبداد» از دستاوردهای جنبش زن زندگی آزادی را بعید ندانست.

او نوشت: «گرچه حتی اگر به محال هم این مارهای افعی شده از آستین غیب و غیر درآمده باشند باز مسئول اول و آخر این جنایت فقط و فقط حکومت است و حاکمش.»