گلباران مزار قربانیان خشونت حکومتی در شهرهای ایران و کشورهای دیگر

10

روز شنبه ۱۷ دی (۷ ژانویه) و در آستانه سالگرد فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه، ایرانیان در شهرهای مختلف ایران و در چند کشور دیگر با گلباران مزار قربانیان خشونت حکومتی و برگزاری تجمع‌هایی یاد آنان را گرامی داشتند و اعتراضشان نسبت به حکومت را نشان دادند.

نیکا شاکرمی، محمد ترکمان، مینو مجیدی، غزاله چلابی و رضا شهپرنیا، از جمله کشته‌شدگان اعتراضات جاری هستند که امروز با گذاشتن گل بر محل دفنشان در شهرهای مختلف ایران به آنها ادای احترام شد.

خانواده نسیم رحمانی‌فر، از سرنشینان هواپیمای اوکراینی هم در بهشت زهرای تهران یاد او را گرامی داشتند.

گلباران امروز مزار کشته‌شدگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی و دیگر قربانیان خشونت حکومتی ایران به دعوت حامد اسماعیلیون انجام شد.

علاوه بر این ویدئوهایی همرسانی‌شده در شبکه‌های اجتماعی و گفته‌های شاهدان عینی حاکی از آن است که در ساعت‌های اولیه امشب، شنبه ۱۷ دی، گروه‌هایی از معترضان از پشت بام و پنجره خانه‌هایشان علیه حکومت شعار دادند.

امروز همچنین سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۱۳ نفر از «لیدرهای ناآرامی‌های اخیر در بهشت زهرای تهران» را بازداشت کرده است.

این افراد متهم شده‌اند که هفته گذشته «با تحریک شبکه‌های معاند»، فراخوان‌هایی را به بهانه حضور در مراسم چهلم یکی از کشته شدگان اخیر در بهشت زهرای تهران صادر کردند و «سعی در ایجاد بلوا و آشوب و ناامنی» داشتند.

هویت و تاریخ بازداشت آنها اعلام نشده است.

در روزهای گذشته به مناسبت چهلم کشته شدن معترضان مراسم‌هایی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و مردم شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

در غرب لندن، پایتخت بریتانیا، گروهی از ایرانیان بر مزار نیلوفر ابراهیم و سعید طهماسبی در گورستان چیزیک جمع شدند. این زوج جوان دو نفر از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی بودند.

در پاریس، پایتخت فرانسه هم عده‌ای به مزار شاپور بختیار رفتند که در گورستان مون‌پارناس دفن شده است. آقای بختیار عضو جبهه ملی ایران بود و در آخرین هفته‌های سلطنت محمدرضا پهلوی به نخست وزیری رسید. او در سال ۱۳۷۰ در پاریس ترور شد.

در پرلاشز، دیگر گورستان مشهور پاریس که شماری از مخالفان حکومت ایران در آن دفن شده‌اند هم بر مزار چهره‌هایی چون صادق شرفکندی و عبدالرحمان قاسملو گل گذاشته شد.

ایرانیان مقیم آلمان در شهرهای برلین، هامبورگ، فرانکفورت و بن تجمع کردند. گورستان شهر بن محل دفن فریدون فرخزاد، خواننده و چهره فرهنگی مخالف جمهوری اسلامی است که به شکل فجیعی به قتل رسید.

در زوریخ سوئیس هم تجمع مشابهی برگزار شد که معترضان در آن پیراهن‌هایی با تصاویر محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به تن داشتند.

فراخوان‌های متعددی نیز برای تجمع‌هایی مشابه در روز یکشنبه ۱۸ دی داده شده است.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

«به هر شهری مزاری است»

تجمع‌های امروز ایرانیان در خارج از کشور و گلباران مزار برخی از کشته‌شدگان در داخل ایران به دعوت حامد اسماعیلیون انجام شد.

آقای اسماعیلیون دندانپزشک و نویسنده‌ای است که همسرش، پریسا اقبالیان و دخترش ری‌را را در آن فاجعه از دست داد.

او با شعار «به هر شهری مزاری است…» معترضان را دعوت کرد به یادبود کشته‌شدگان مزار آنها را گلباران کنند.

حامد اسماعیلیون یکی از اعضای انجمن پرواز ۷۵۲ است، نهادی که خانواده‌های قربانیان برای اجرای عدالت و پاسخگویی مقام‌های ایرانی ایجاد کرده‌اند.

آقای اسماعیلیون پیش از این در برگزاری چند تجمع‌ اعتراضی نقشی محوری داشته است.

دو هفته پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی با دعوت آقای اسماعیلیون در حدود ۱۵۰ شهر جهان تجمع‌هایی برای همبستگی با معترضان در ایران برگزار شد.

سه هفته بعد از آن نیز به دعوت تجمع بزرگی با حضور نزدیک به صد هزار نفر از ایرانیان معترض در برلین برگزار شد.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.