گوشه‌ای از اعتراض‌های روز شنبه در دانشگاه خوارزمی کرج

Screen Shot 2022-11-05 at 11.18.56 AM
۱۷:۴۳

گوشه‌ای از اعتراض‌های روز شنبه در دانشگاه خوارزمی کرج

فرمانده انتظامی البرز می‌گوید ۱۱ تن به اتهام دست داشتن در «حمله به عوامل نیروی انتظامی و خودروی پلیس» در کرج بازداشت شده‌اند. به گفته سرتیپ محمدیان این «حمله» در روز پنج‌شنبه روی داده و به کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان منجر شده است.

تسنیم به نقل از فرمانده نیروی انتظامی البرز نوشته است که ۹ تن از متهمان «با همکاری یکی از ا‌ستان‌های غربی در حین خروج از مرز دستگیر شدند» و دو تن از این افراد هم در یکی از استان‌های دیگر بازداشت شده‌اند.

شرکت «میهن» با انتشار ویدئویی از مردم خواست مانع «آجر شدن نان ۳۰ هزار» نیروی آن شوند

شرکت صنایع غذایی «میهن» در واکنش به کمپین مجازی «تحریم» محصولات این کارخانه به دلیل آنچه «جابه‌جایی نیروهای ضدشورش» با خودروهای شرکتی عنوان می‌شود، ویدئویی منتشر کرد.

در این ویدئو چند مرد که بر اساس اظهارات‌شان به عنوان کارکنان شرکت میهن سخن می‌گویند، همکاری این شرکت در حمل نیروهای امنیتی را تکذیب و از مردم خواهش می‌کنند مانع «آجر شدن نان ۳۰ هزار» نفر از نیروهای این کارخانه شوند.

در جریان اعتراضات جاری در ایران که از اواخر شهریور پس از کشته شدن مهسا امینی، قربانی حجاب اجباری منتشر شد، برخی شهروندان با انتشار تصاویری از استفاده از خودورهای یخچال‌دار کارخانه میهن برای حمل نیروهای امنیتی خبر داده بودند.

کارخانه «میهن» پیش از این نیز با انتشار بیانیه‌ای، همکاری با نیروهای حکومتی برای سرکوب اعتراضات مردمی را تکذیب کرده بود.

به گفته برخی شهروندان شرکت میهن در هفته‌های گذشته و پس از تحریم گسترده مردم، محصولات خود را با نام‌های دیگری به بازار عرضه می‌کند. رادیو فردا به‌طور مستقل نمی‌تواند این موضوع را تایید کند.

 

درخواست ده‌ها استاد دانشگاه مازندران مبنی بر عدم صدور احکام انضباطی برای دانشجویان

ده‌ها استاد دانشگاه مازندران در نامه‌ای از مسئولان این دانشگاه خواستند که از صدور احکام انضباطی برای دانشجویان خودداری کنند.

در این نامه که به امضای ۹۱ استاد این دانشگاه رسیده، آمده است: «ما به‌عنوان معلمان این دانشگاه ترجیح می‌دهیم، به‌جای رفتار سربازمآبانه و تهدید به حذف درس و حضور و غیاب سختگیرانه، بذر اعتماد و همدلی را در دل دانشجویان خود بکاریم.»

یک روز پس از انتشار متن این نامه و هم‌زمان با ادامه اعتراض‌های دانشجویی در شماری از دانشگاه‌های ایران، روز شنبه، ۱۴ آبان گزارش‌هایی مبنی بر تفتیش دانشجویان برای ورود به برخی دانشگاه‌ها از جمله آزاد تهران-شمال و شریف منتشر شده است.

در همین حال شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داده است که تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به این اقدام حراست و ممنوع‌الورود کردن برخی دانشجویان، مقابل کتابخانه مرکزی این دانشگاه تحصن کرده‌اند.

معترضان بر سر مزار مومن زند کریمی، معترض کشته‌شده ۱۸ ساله در سنندج، شعار سردادند

شماری از مردم سنندج روز جمعه، ۱۳ آبان به مناسبت سومین روز کشته شدن مومن زند کریمی، جوان ۱۸ ساله سنندجی بر سر مزار او تجمع کردند و شعارهای ضد حکومتی سردادند.

پدر مومن زند کریمی پیشتر در ویدیویی اعلام کرده بود که پسرش روز ۱۱ آبان بر سر اصابت گلوله ساچمه‌ای کشته شده‌ است. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی خانواده و نزدیکان مومن، پیکر او را شبانه خاکسپاری کرده‌اند.

خانواده‌های معترضان کشته‌شده برای تحویل پیکر آن‌ها تحت فشارهای امنیتی قرار دارند. پرداخت پول یا وثیقه‌های سنگین، اعلام خبر مرگ به دلیلی جز کشته شدن توسط ماموران امنیتی، خاکسپاری مخفیانه و شبانه، هم‌چنین تهدید جانی سایر اعضای خانواده از جمله این فشارها است.

تفتیش دانشجویان و جو شدید امنیتی در برخی دانشگاه‌های تهران

بر اساس پیام‌های دریافتی از مخاطبان رادیو فردا روز شنبه، ۱۴ آبان جو شدید امنیتی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برقرار بوده و است و در این دانشگاه و برخی دانشگاه‌های دیگر که در بین آن‌ها نام دانشگاه شریف نیز دیده می‌شود، مأموران «لباس شخصی» اقدام به تفتیش دانشجویان کرده‌اند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیویی که در زیر قابل مشاهده است، گفته‌اند که دانشجویان دانشگاه شریف نیز روز شنبه، ۱۴ آبان برای ورود به دانشگاه مورد تفتیش قرار گرفته‌اند. رادیو فردا به‌طور مستقل نمی‌تواند زمان و مکان این ویدیو را تایید کند.