«یلدا» و فال حافظ؛ رودررویی معترضان با حکومت در طولانی‌ترین شب سال

4

جنبش اعتراضی ایران که با جان باختن مهسا امینی آغاز شده، به «یلدا» رسید. معترضان می‌خواهند سهم‌شان از فال حافظ « دیو چو بیرون رود فرشته درآید» باشد و می‌گویند « صحبت حکام ظلمت شـب یلداست» و در مقابل رسانه‌های نزدیک به حکومت نیز تلاش کرده‌اند با تهیه گزارش، فیلم و عکس بگویند امسال جشن شب یلدا برقرار است و به قول روزنامه همشهری، به رغم تحریم‌ مخالفان نظام، بازار و جشن‌های خیابانی در شب یلدا «پررونق» است.

«یلدا» نداریم

«امسال یلدا نداریم» جمله پر استعاره‌ای است که حکایت از پوشیدن رخت عزا و همدردی با خانواده‌های داغداری دارد کسانی که عزیزانشان را در جریان اعتراضات اخیر از دست داده‌اند.

در آستانه فرا رسیدن شب چله، «یلدا آقافضلی» نمادی از مبارزه و جنبش اعتراضی علیه حکومت شده است. دختر نوزده ساله‌ای که فردا (اول دی‌ماه) سالروز تولدش است و چهل روز از درگذشت او می‌گذرد. دختری که در جریان اعتراضات بازداشت شد و پس از آزادی خودکشی کرد. دوستان و نزدیکان یلدا از دردها و شکنجه‌های جسمی و روحی او در مدت زندان گفتند و حالا نام او همانند مهسا امینی، اسم رمزی برای ادامه اعتراضات است.

در شبکه‌های اجتماعی موجی از فراخوان و یادداشت درباره شب یلدا به چشم می‌خورد و بخشی از فعالان رسانه از برگزاری هرگونه جشنی در امشب انتقاد کرده‌اند یا خواهان برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی در سراسر شهرها و خارج از کشور شده‌اند.