ینترنت استارلینک برای ایران؛ همه آنچه که باید بدانید

11
  • اینترنت استارلینک به ایرانیان خدمات ارائه خواهد داد
  • این موضوع به معنای دسترسی همه ایرانیان به اینترنت نیست
  • اینترنت استارلینک بدون دیش و رسیور مخصوص قابل دریافت نیست
  • اینترنت استارلینک در حال حاضر بر روی موبایل قابل دریافت نیست
  • اینترنت استارلینک در حال حاضر رایگان نیست، اما روشن نیست که طرح مورد نظر برای ایران چه وضعی خواهد داشت
  • با این حال ارائه خدمات استارلینک به هیچ وجه بی‌اهمیت نیست و می‌تواند در شدیدترین شکل قطعی اینترنت و سرکوب، همچنان دسترسی عده‌ای  را – هر قدر محدود – به اینترنت آزاد و پرسرعت فراهم کند
مشتری‌های استارلینک، دیش و رسیور مخصوص شرکت «اسپیس ایکس» را می‌خرند و از طریق آنها، اینترنت استارلینک را دریافت می‌کنند

منبع تصویر، SPACEX

توضیح تصویر، مشتری‌های استارلینک، دیش و رسیور مخصوص شرکت «اسپیس ایکس» را می‌خرند و از طریق آنها، اینترنت استارلینک را دریافت می‌کنند

بعد از سال‌ها گمانه‌زنی درباره اینترنت ماهواره‌ای برای ایرانیان، ایلان ماسک، مالک شرکت «اسپیس ایکس» با توییتی درباره «استارلینک» که دو واژه بیشتر نبود، به موجی از امیدواری دامن زد که بالاخره این رویای قدیمی تحقق پیدا کند و مردم ایران بدون نیاز به حکومت، به شکل مستقیم به اینترنت وصل شوند. آن هم بدون فیلتر و چه بسا با سرعتی بسیار بهتر از وضعیت موجود.

در روزهایی که اینترنت موبایل هرازگاهی قطع می‌شود و گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال قطع کامل اینترنت در سراسر کشور مطرح است، اینترنتی ماهواره‌ای که از آسمان بیاید و پرسرعت باشد و در آن دسترسی به همه شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها آزاد باشد، نه فقط می‌تواند کمکی عظیم به معترضان ایرانی باشد، بلکه کابوسی است برای مقام‌های جمهوری اسلامی که از همه ابزارهایشان برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره اعتراض‌های ایران استفاده می‌کنند.

اما برخلاف تصور رایج، توییت کوتاه ایلان ماسک به این معنا نیست که ایرانی‌ها از این پس خواهند توانست به آسانی به اینترنت جهانی وصل شوند و دوران سانسور اینترنت توسط حکومت به پایان رسیده. با توجه به سرعت پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، دیر یا زود آن روز فرا خواهد رسید. اما آن روز، امروز نیست.