یکسال و نیم پس از ابلاغ قانون «جوانی جمعیت»؛ مسئولان از «آمار فاجعه‌بار» سقط جنین غیرقانونی در ایران می‌گویند

۱

حدود یک سال و نیم پس از ابلاغ قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در ایران و بی‌توجهی به هشدارهای فعالان حقوق زنان و کارشناسان نسبت به ضرورت دسترسی همگان به امکانات کنترل باروری، حالا مسئولان جمهوری اسلامی از «آمار فاجعه‌بار» سقط جنین غیرقانونی در ایران خبر دادند.

سلیمان حیدری، مدیرکل «مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان» وزارت بهداشت ایران می‌گوید که «چون ۷۰ تا ۸۰ درصد» موارد سقط جنین غیرقانونی و غیرپزشکی در خارج از مراکز درمانی انجام می‌شود، «آمار دقیقی از سقط جنین غیرقانونی» در ایران ندارند.

او روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه به خبرگزاری ایسنا گفت: «بر اساس یکسری فرمول‌هایی آمار مختلفی مطرح شده که از آنجایی که این آمارها قابل اطمینان نیست، نمی‌توان آن‌ها را مطرح کرد. هرچند که اگر درست باشند، فاجعه‌بار است.»

این مقام وزارت بهداشت ایران می‌گوید که اغلب موارد سقط جنین یا در مطب ماما انجام می‌شود و یا چون با قرص‌های خونریزی‌دهنده است در خانه‌ها انجام می‌شود و به این دلیل آمار دقیقی وجود ندارد.

آقای حیدری آمار سقط جنین به دلایل پزشکی و قانونی را در ایران حدود ۱۰ هزار مورد در سال عنوان کرد.

انجام عمل «سقط جنین غیرقانونی» در ایران جرم محسوب می‌شود.

براساس قانون مجازات اسلامی اگر «طبیب، ماما یا داروساز»، «وسایل سقط جنین را فراهم، یا مباشرت به آن کنند به حبس از ۲ تا ۵ سال» محکوم خواهند شد.

وزارت بهداشت هم اعلام کرده که اگر پزشکان یا کادر درمان این کار را انجام دهند پروانه کسبشان باطل می‌شود.

روز شنبه ۲۶ فروردین،‌ در چهارمین جلسه ستاد ملی جمعیت که در نهاد ریاست جمهوری در تهران تشکیل شد،‌ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هم آمار سقط جنین در ایران را «نگران‌کننده» خواند.

آمار رسمی سقط جنین در این جلسه اعلام نشد اما دو سال پیش، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی،‌ آمارروزانه سقط جنین را درایران را نزدیک به ۲ هزار مورد، یعنی سالانه ۷۰۰ هزار سقط اعلام کرده بود.

سال گذشته هم خبرگزاری تسنیم بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت،‌ آمار روزانه را حدود هزار مورد تخمین زد.

آقای رئیسی خواستار توجه وزارت بهداشت به این موضوع شده و از قوه قضائیه خواسته با متخلفان «برخورد» شود.

یک روز پس از آن پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت گفت که اقدامات مختلفی در زمینه کاهش سقط جنین انجام شده و تاکید کرد که «دستورالعمل‌های خاصی درباره توزیع داروی مربوط به سقط جنین نیز ابلاغ شده و این داروها از دسترس خارج شده است.»

از «سامانه ملی باروری سالم» هم به عنوان یکی از اقدامات وزارت بهداشت ایران در زمینه کاهش سقط جنین یاد شده است.

سلیمان حیدری درباره این سایت گفت: «کل موارد مثبت حاملگی در سامانه ملی باروری سالم، ثبت می‌شود و قابل پیگیری است که مثلا فلان زوج در فلان تاریخ یک آزمایش مثبت حاملگی داشتند و به این صورت قابل پیگیری است.»

مسئولان مشخص نکردند که در این سامانه با مساله حریم خصوصی افراد و ضرورت حفظ آن،‌ چطور برخورد خواهد شد.

بیلبورد زندگی شاد

منبع تصویر، MEHR

توضیح تصویر، در پی تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر افزایش جمعیت در ۱۰ سال پیش، ابتدا بیلبوردهایی با این مضمون در سطح شد دیده شد،‌ بیلبوردهایی که با انتقادهایی رو به رو شد

ابلاغ قانونی که زندگی زنان را به خطر انداخت

۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان ایران قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را تایید کرد و این قانون به اجرا گذاشته شد.

قانونی که اجرای آن حتی پیش از تایید شورای نگهبان شروع شده بود و توزیع رایگان داروهای ضدبارداری و روش‌های تنظیم خانواده از جمله وازکتومی و توبکتومی یا بستن لوله های تولید مثل را ممنوع کرد و دسترسی زنان به امکان سقط جنین قانونی را محدودتر کرد.

طبق این قانون فروش داروها و وسایل جلوگیری از بارداری هم نیازمند دستور پزشک شد.

سران جمهوری اسلامی ایران نگران کاهش جمعیت بوده و هستند همانطور که آیت‌الله علی خامنه‌ای بارها تاکید کرده سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه شصت غلط بوده و باید متوقف شود.

هشدارهایی که نادیده گرفته شد

پیش از این گروه های مختلف متخصص، درباره عوارض محدودیت استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری از جمله وقوع بارداری‌های ناخواسته و افزایش سقط جنین و همچنین بالا رفتن بیماری‌ها آمیزشی هشدار داده بودند.

دکتر اعظم سادات موسوی،‌ رییس وقت انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران از جمله متخصصانی بود که درباره اثرات منفی اجرای «قانون جوانی جمعیت» هشدار داده بود.

او پس از ابلاغ این قانون در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود که «جمع‌آوری وسایل جلوگیری از بارداری در مناطق محروم و خانه‌های بهداشت یکی از معضلاتی است که به سلامت زنان آسیب وارد می‌کند.»

او درباره قانون جوانی جمعیت در ایران و مقایسه آن با کشورهای دیگر افزوده بود: «هیچ کشوری در دنیا برای افزایش نرخ باروری نیامده وسایل جلوگیری از بارداری را جمع‌آوری کند ، همه جای دنیا این اعتقاد وجود دارد که وسایل جلوگیری از بارداری باید در اختیار جامعه بویژه قشر محروم باشد که بتوانند از آن به موقع استفاده کنند تا در مواقعی که مشکلات حل شد خود افراد تصمیم به بارداری بگیرند.»