یک ماه اعتراض و مقاومت در سنندج و سقز: اعزام نیروهای هنگ مرزی به کردستان به دلیل کمبود نیرو

Screen Shot 2022-10-16 at 10.40.23 AM

بسیاری از شهرهای استان کردستان از جمله سنندج، سقز، بانه و مریوان و محله‌هایی در کرمانشاه و ایلام و مناطقی از ارومیه و بوکان جمعه شب در آستانه ورود به دومین ماه خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی، همچنان شاهد تظاهرات خیابانی بود. از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به دلیل کمبود نیروی سرکوب، بخش عمده‌ای از نیروهای هنگ‌ مرزی را به داخل شهرهای کردستان اعزام کرده‌اند.

در جریان اعتراض‌های جمعه شب در بوکان، نیروهای امنیتی در محله مجبورآباد این شهر با تیراندازی به سوی مردم معترض، چندین شهروند را زخمی کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیروهای امنیتی همچنین به سوی خودروهای شخصی شلیک کرده و از جمله یک خودروی سایپا را به رگبار بستند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در عین‌حال گزارش داد که «به دلیل مقاومت فراگیر در شهرهای کردستان و نیاز به نیروی کمکی، هنگ‌مرزی عمده نیروهای خود را به داخل شهرهای کردستان» فرستاده‌اند.

این سازمان حقوق بشری همچنین با اشاره به خشونت شدید نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی علیه مردم معترض در شهرهای مختلف استان کردستان، افزود: «با لحاظ توحش غیر قابل باور نیروهای دولتی در کردستان به‌خصوص در سنندج‌ و سقز، مقاومت مشروع مردم و در نتیجه از دست دادن کنترل موثر همه‌جانبه، دولت جمهوری اسلامی را مصداق دولت فروپاشیده در حقوق بین‌الملل می‌داند و ضروری است جامعه جهانی برای توقف جنایت این رژیم مداخله سیاسی کند.»

از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراض‌ها در استان کردستان علاوه بر اعزام و استقرار هزاران نیرو، خشونت شدید علیه معترضان، شلیک به منازل و مجتمع‌های مسکونی، و شلیک مستقیم با سلاح جنگی و سلاح ساچمه‌زن به سوی مردم از روش‌های تهدید آمیز دیگر نیز استفاده کرده‌اند.

در همین خصوص، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد پلیس امنیت شهر سنندج طی روزهای اخیر بسیاری از صاحبان خودروها را به بهانه حضور در محل اعتراضات مردمی و ایجاد «آلودگی صوتی از طریق بوق زدن ممتد» احضار کرده و از آنها تعهدی گرفته‌اند مبنی بر اینکه از این به‌ بعد موقع اعتراض‌ها در خیابان حضور نخواهند داشت.

تهدید خانواده‌ها، تخریب خودروها و ورودی مجتمع‌های مسکونی، در کنار بازداشت‌های گسترده از جمله دیگر اقدام‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه مردم معترض در سنندج، سقز و دیگر شهرهای استان کردستان است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با گذشت یک ماه از کشته شدن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌ها در سقز و سنندج که در ادامه به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی منجر شد، در سرکوب اعتراض‌ها در کردستان نیز همانند دیگر شهرهای ایران ناکم مانده‌اند.

میزان خشونت این نیروها علیه مردم معترض در استان کردستان بسیار بالا است تا آنجا که بنابر اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای امنیتی فقط شامگاه پنجشنبه، ۲۱ مهر ماه در جریان اعتراض‌ها در سنندج،‌ مریوان، بانه، ایلام و سقز، دست‌کم ۳۷ معترض را با شلیک مستقیم زخمی کردند.

بنابر اعلام هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان، در جریان تظاهرات روز و شب چهارشنبه ۲۰ مهر ماه نیز دست‌کم چهار شهروند معترض به نام‌های سینا نادری ۲۲ ساله، آرمین صیادی ١٨ ساله، عزیز مرادی و کمال فقیهی را با شلیک مستقیم در شهرهای سنندج، کرمانشاه و بوکان کشتند. در همین شب نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۷۵ نفر از معترضان را زخمی کردند.

بنابر اعلام سازمان حقوق بشری هه‌نگاو تا نوزدهم مهر ماه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۳۲ نفر از مردم معترض را در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و مناطق و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی با شلیک مستقیم گلوله کشته بودند.

با تایید کشته شدن چهار معترض در اعتراض‌های چهارشنبه شب، اکنون تعداد معترضان کشته شده در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی به دست‌کم ۳۶ نفر افزایش یافته است.