یک مقام آمریکایی: آماده نتیجه‌گیری سریع در مورد متن اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستیم

Screen Shot 2022-08-08 at 11.10.28 AM

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رادیو فردا گفت: همان‌طور که اتحادیه اروپا دو هفته پیش اعلام کرد، متنی که آن‌ها ارائه کرده‌اند بهترین و تنها مبنای دستیابی به توافق برای احیای برجام است.

او که نخواست نامش فاش شود، روز دوشنبه ۱۷ مرداد افزود: «طی چند روز گذشته، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا مشورت‌های بیشتری انجام داد تا به شفافیت و ایجاد هماهنگی بهتر در زمینه پرسش‌های مطرح پیرامون این متن کمک کند».

این مقام آمریکایی تصریح کرد: «این مشورت‌ها امروز تکمیل شدند و ما منتظر قدم بعدی اتحادیه اروپا می‌مانیم».

او تاکید کرد: در ارتباط با ما، موضع‌مان روشن است: ما آماده نتیجه‌گیری سریع درباره توافق بر پایه پیشنهادهای اتحادیه اروپا هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد تا در مورد موضع ایران گمانه‌زنی کند، ولی گفت: ایرانی‌ها مرتبا می‌گویند که آماده بازگشت دوجانبه به برجام هستند. همان‌طور که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا روشن کرده است، این متن تنها مبنای ممکن برای دستیابی به هدف مورد نظر است. منتظر می‌مانیم ببینیم که آیا عمل آن‌ها با حرف‌شان یکی است.

مذاکرات برای شکستن بن‌بست موجود در روند احیای برجام که ماه‌ها ادامه داشت، روز ۱۳ مرداد آغاز و روز ۱۷ مرداد پایان یافت. در این مذاکرات طرح پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تسلیم هیات‌های مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای وین شد.

یک مقام اروپایی پیش از واکنش آمریکا گفته بود که ««ما چهار روز کار کردیم و امروز این متن روی میز قرار دارد. مذاکرات به پایان رسیده و این متن نهایی است… و دیگر قابل مذاکره نیست».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفت که متن نهایی توافق احیای برجام آماده شده و اکنون زمان تصمیم‌گیری سیاسی است.