کمیته اجرایی پولیتبورو: زمامداران چين اکنون چه کسانی هستند؟

۷

حزب کمونیست چین بالاخره از مردانی که در پنج سال آینده زمام‌دار این کشور خواهند بود رونمایی کرده است.

هفت عضو کمیته اجرایی «پولیتبورو» در چین معادل کابینه رئیس‌جمهور هستند.

این کمیته خواص، نخبگان درون حزب هستند و رسیدن به این درجه بالا نه تنها مستلزم داشتن کارنامه سیاسی درخشانی است بلکه نیازمند مانور ماهرانه در میان رقابت‌های سیاسی داخلی است.

تغييرات بزرگ در ترکیب کمیته اجرایی پس از پایان دوره امر عجیبی نیست و این دوره هم از این جهت فرقی با سایر دوره‌ها ندارد.

بیشتر این افراد که در عمل دست‌چین‌شده رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ هستند جز ژائو لجی و وانگ هونینگ، نفراتی تازه در این تیم هستند.

در میان ۲۴ عضو تازه پولیتبورو هیچ زنی نیست – و کمیته اجرایی از میان این افراد انتخاب می‌شود. سان چون‌لان – معاون وزیر اول شورای حکومتی که ده‌ها سال تجربه دارد – تنها زنی است که عضو پولتیبوروی قبلی بود ولی در سن ۷۲ سالگی بازنشسته شده است.

تحلیل استفان مک دانل، خبرنگار چین، بی‌بی‌سی:

اول از همه و به وضوح شی جین‌پینگ هنوز در مصدر قدرت است و تا زمانی که دوست داشته باشد در این منصب باقی خواهند ماند مگر اینکه بحران سیاسی ناشناخته‌ای در آینده او را از مقامش به زیر بکشد.

هیچ کس واقعاً انتظار نداشت که نتیجه این کنگره چیزی باشد جز ادامه سیاست آقای شی به عنوان «هسته» حزب کمونیست.

علاوه بر این، تیم تازه او تماماً متشکل از وفاداران به آقای شی است. هیچ کسی که کمترین زاویه‌ای با دیدگاه‌های او داشته باشد در این جمع نيست.

از جهتی، شگفت‌آورترین انتصاب، منصوب کردن لی کيانگ به نخست وزیری است که او را رهبر شماره ۲ کشور می‌کند و در نتیجه متصدی اداره اقتصاد چین.

انتصاب فرد مسئول قرنطینه فاجعه‌بار در شانگهای (که همراه با کمبود عظیم غذا برای ده‌ها میلیون نفر بود) به منصب مدیریت اقتصاد، پیامی است که وفاداری به شی جین‌پینگ بر کفایت و توانمندی اولویت دارد.

حزب کمونیست چین، علیرغم همه ایرادات دیگرش، به شایسته‌سالار بودن خود افتخار می‌کرد، ولی به نظر می‌رسد این انتصاب در تعارض با آن خصوصیت باشد.

بدتر از این، به نظرِ عده‌ای می‌رسد که دبیر کل شی واقعاً درک منسجمی از فعالیت اقتصادی و لوازم تحقق آن ندارد. یا دست کم برایش اولویت ندارد.

برای او، انضباط حزب و حمايت ملی‌گرایانه از کشور تحت رهبری او اولویت دارد و هر چیز دیگری فرع است.

علاوه بر صدمه عظیم سیاست کووید صفر به معيشت مردم، به نظر می‌رسد که تقویت تعهد تزلزل‌ناپذیر به این سیاست بدون هیچ راه برون‌رفت روشنی، مؤيد این نکته باشد.

همچنین، باز هم هیچ زنی در ترکیب هفت‌نفره این کمیته مردانه در رأس هرم قدرت چین نیست. هیچ زنی هرگز عضو این کمیته نبوده است و شی جین‌پینگ این قاعده را نشکسته است. تنها استثنا خانم مائو در دوره گروه چهارنفره بود ولی آن منصب هم رسمی نبود.

این نکته باعث سرخوردگی بسیاری خواهد شد ولی جای تعجب ندارد.

line

لی کیانگ

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر،

لی کیانگ

سن: ۶۳ سال

منصب سیاسی فعلی: دبیر حزب شانگهای

لی که قابل اعتمادترین همکار فرودست شی به شمار می‌آید در بخش‌های کوچک در استان ژجیانگ کار کرده است. زمانی که شی رئیس حزب ژجیانگ بود، لی رئیس دفتر او بود.

نحوه برخورد تیم او با شیوع کووید در شانگهای در اوایل امسال جنجالی بود و ساکنان این منطقه منتقد آن بودند. گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه این سیاست ممکن است بر آینده سیاسی او اثر بگذارد.

ولی با این انتصاب تازه روشن است که وفاداری‌اش به شی او را در موقعیت خوبی قرار داده است. عناوین اعضای کمیته اجرایی، سال آینده تأیید خواهند شد و بسیاری معتقدند که لی نخست‌وزير بعدی و نفر دوم بعد از شی خواهد بود.

ژائو لجی

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر،

ژائو لجی

سن: ۶۵ سال

منصب سیاسی فعلی: رئیس کمیسیون مرکزی بازرسی انضباط

ژائو را در رهبری چین ستاره‌ای رو به ترقی می‌دانند که ارتباطاتی با استان شان‌شی دارد، درست مانند شی.

پس از ورود به دولت استانی کینگ‌های، او به سرعت مدارج ترقی را طی کرد و در سن ۴۲ سالگی فرماندار شد و تبدیل به جوان‌ترین فردی شد که فرماندار یک ایالت شده است.

ژائو که در رأس نهاد مبارزه با فساد قرار دارد، مسئول حفظ انضباط حزب است و طی سال‌ها شماری از مقامات ارشاد را به خاطر دریافت رشوه گزارش کرده است.

وانگ هونینگ

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر،

وانگ هونینگ

سن: ۶۷ سال

رتبه سیاسی فعلی: دبیر اول دبیرخانه حزب کمونیست

وانگ که سابقاً فردی دانشور و استاد دانشگاه بود، پس از این‌که چشم سیاست‌مداران ارشد را گرفت مدارج ترقی را طی کرد. در زمان رئیس‌جمهور جیانگ زمین او را برای ترفیع توصیه کردند و به مقام مشاورت جیانگ رسید.

وانگ به عنوان نظریه‌پرداز سیاسی حزب، مغز متفکر پشت بسیاری از مفاهیم حزب کمونیست است از جمله ایدئولوژی‌هایی برای سه رهبر: سه نماد جیانگ زمین، رویکرد علمی هو جین‌تائو به توسعه و اندیشه شی جین‌پینگ. طرح ابتکاری جاه‌طلبانه کمربند و جاده چین هم گویا فکر او بوده است.

گفته می‌شود که رابطه خوبی با همه جناح‌های حزب دارد.

سای کی

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر،

سای کی

سن: ۶۶ سال

رتبه سیاسی فعلی: شهردار پکن

او که از متحدان نزدیک شی است در استان‌های فوجیان و ژجيانگ تحت مدیریت رهبر چین کار کرده است و خواهان وفاداری مطلق به او شده است.

میزبانی چین در المپيک زمستانی در اوایل امسال در اوج همه‌گیری، در درون حزب موفقيتی تلقی شد و برای او وجهه خوبی فراهم کرد.

اما او هنگام راه‌اندازی برنامه‌ای برای کاهش جمعیت پایتخت در سال ۲۰۱۷ که در نهایت منجر به بیرون کردن بسیاری از افراد کم‌درآمد از شهر شد، در کانون جنجال‌هایی نیز قرار گرفت.

دینگ شوشیانگ

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر،

دینگ شوشیانگ

سن: ۶۰ سال

رتبه سیاسی فعلی: رئیس دفتر دبیر کل و دفتر رئیس‌جمهور

دینگ مهندسی آموزش‌دیده است و حرفه سیاسی‌اش را در مرکز تحقیقاتی وابسته به دولت در شانگهای آغاز کرد.

او در مقام دبیر حزب یا فرماندار در سطح استانی تجربه‌ای نداشت – که معمولاً برای ارتقا در مدارج قدرت کلیدی تلقی می‌شود – ولی در سال ۲۰۰۷ منشی شی شد. از سال ۲۰۱۴ او رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بوده است و در عمل در رأس هيئت کارکنان شی قرار دارد.

او که از حامیان سرسخت اندیشه شی جین‌پینگ است یکی از دستیاران بسیار مورد اعتماد اوست. او در بسیاری از سفرهای داخلی در چین و در خارج همراه رهبر چین بوده است – و ناظران می‌گویند که چه بسا بیش از هر مسئول ديگری در سال‌های اخير با شی وقت گذرانده باشد.

لی شی

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر،

ی شی

سن: ۶۶ سال

رتبه سیاسی فعلی: دبیر حزب استان گوانگ‌دونگ

لی که از وفاداران شی است ارتباط نزدیکی با خانواده رهبر چین دارد و حل‌کننده بحران ماجرای رسوایی سال ۲۰۱۷ در استان لیائونینگ به خاطر داده‌های اقتصادی جعلی تلقی می‌شود.

او در شهر یانان که از لحاظ سیاسی بسیار مهم است رهبر حزب بود. مائو تسه تونگ در جنگ جهانی دوم از این شهر به عنوان مقر حزب استفاده می‌کرد و شی سال‌های کار سختش را در این شهر گذرانده است.

در گوانگ‌دونگ، لی مدافع توسعه صنعت فناوری و اصلاحات اقتصادی بود. او سیاست‌های تجاری تازه‌ای نیز صادر کرد و مروج ادغام منطقه‌ای در این ناحیه بود.