بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه: اعتراض‌ها توطئه سرویس‌های خارجی است

02

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای مشترک، بدون ارائه مستندات، اعتراض‌های اخیر را به سازمان‌های اطلاعاتی خارجی مانند سی.‌آی.‌ای و موساد نسبت دادند و ادعاهایی درباره توییتر، اینستاگرام و همچنین اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مطرح کردند که صحت ندارد.

بیانیه ۳۰ صفحه‌ای این دو نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی، تکرار ادعاهایی است که در شش هفته اخیر بارها از سوی مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، از جمله شخص آیت‌الله خامنه‌ای نیز مطرح شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است که شرکت توییتر «به دستور دولت آمریکا»، قوانین خود را در ارتباط با فعالیت‌ بات‌های توییتری زیرپا گذاشته و به دلیل اعتراض‌های ایران، محدودیت‌های کاربران برای «انتشار پیام برای هر کاربر در ساعت و بسیاری محدودیت­های دیگر» را لغو کرده است.

در این بیانیه همچنین شرکت متا متهم شده است که «به دستور سازمان سی‌آی‌ای»، الگوریتم‌های خود را برای اینستاگرام و فیس‌بوک تغییر داده است تا « اخبار جعلی، موارد نفرت افکنی و اقدامات خشونت­آمیز با شدت بسیار زیاد برای جامعه ایرانی به صورت هدفمند منتشر شود.»

هر دوی این شرکت‌ها خصوصی هستند و تاکنون سابقه نداشته که آنها با دستور دولت آمریکا یا سازمان سی‌آی‌ای، سیاست‌های خود را تغییر دهند.

ضمن اینکه در این مدت هیچ خبری درباره تغییراتی که بیانیه اخیر ادعا می‌کند منتشر نشده است. برعکس تحقیقات بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد که برخی از کارکنان شرکت‌های وابسته متهم شده‌اند با انگیزه‌های سیاسی یا مالی، قوانین اینستاگرام را به نفع جمهوری اسلامی زیرپا گذاشته‌اند.

در این بیانیه هیچ کدام از خواسته‌های معترضان به رسمیت شناخته نشده

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، در این بیانیه هیچ کدام از خواسته‌های معترضان به رسمیت شناخته نشده

در بیانیه همچنین ادعا شده که مقام‌های دولت آمریکا «به شرکت استارلینک دستور دادند بدون رعایت ضوابط و مقررات بین­‌المللی و بدون دریافت مجوزهای لازم در ایران» به معترضان اینترنت ارائه کند.

اساسا شرکتی به اسم «استارلینک» وجود ندارد. استارلینک، نام شبکه‌های از ماهواره‌هاست که هم‌اکنون در جو زمین مستقر هستند و می‌توانند بر روی دستگاه‌های دریافت‌کننده ویژه، اینترنت ارسال کنند. این شبکه به شرکت «اسپیس ایکس» تعلق دارد که مانند شرکت‌های توییتر و متا، یک شرکت خصوصی است.

ایلان ماسک، صاحب این شرکت در برابر درخواست کاربران ایرانی، گفته بود که در صورت رفع موانعی مانند تحریم‌های آمریکا، آمادگی دارد که به ایرانیان اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را ارائه کند.

بعد از اینکه دولت بایدن با انتشار یک دستورالعمل ویژه، شرکت‌های فناوری را از برخی تحریم‌های ایران معاف کرد، ایلان ماسک نیز اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای شهروندان ایرانی فعال خواهد شد.

در بخش‌های مختلف این بیانیه این ادعا مطرح شده که نارضایتی‌های شهروندان، در نتیجه اقدامات جمهوری اسلامی نیست بلکه با برنامه‌ریزی سازمان‌های اطلاعاتی خارجی و همچنین رسانه‌هایی که توسط حکومت کنترل نمی‌شوند، «نارضایتی سفارشی خلق» شده است.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ادعا کرده‌اند که شبکه بی‌بی‌سی، «صحنه گردانی عملّیاتی اغتشاشگران خیابانی» را درست گرفته است.

بعد از شش هفته تظاهرات سراسری هنوز روشن نیست چند نفر در این مدت کشته شده‌اند
توضیح تصویر،  

در بخش دیگری از بیانیه نیز از «سناریوی کشته‌سازی» گفته شده که از جمله دیگر ادعاهای تایید نشده حاکمیت جمهوری اسلامی است. بر اساس این ادعا که در سال‌های اخیر بارها تکرار شده، در جریان اعتراض‌ها، نه نیروهای امنیتی بلکه مخالفان و سرویس‌های جاسوسی، عامل کشتن معترضان هستند.

تاکنون برای ادعای «کشته‌سازی» هرگز اسناد و مدارکی از سوی حکومت ایران منتشر نشده است.

در بیانیه، روزنامه‌نگاران ایرانی که برای تهیه گزارش درباره کشته شدن مهسا امینی یا تشییع جنازه او مطالبی منتشر کردند، همگی وابسته و آموزش‌دیده سرویس‌های اطلاعاتی معرفی شده‌اند.

همچنین فعالیت‌های گروه بزرگی از نهادهای مدنی خارج از کشور – شامل سازمان‌های مدافع حقوق بشر، سازمان‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و اندیشکده‌هایی که برای موضوعاتی مانند افزایش تحریم ایران متمرکز هستند – به عنوان عاملان اعتراض‌های اخیر معرفی شده‌اند.

در سراسر بیانیه، دربار این ادعاها به «اطلاعات معتبر» اشاره شده که مشخص نیست دقیقا چه منابعی در اختیار حکومت ایران قرارداده‌اند و چرا مستندات قابل اثبات این اطلاعات منتشر نشده‌اند.

در این بیانیه اعتصاب دانشجویان نیز بخشی از توطئه کشورهای دیگر توصیف شده است

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، در این بیانیه اعتصاب دانشجویان نیز بخشی از توطئه کشورهای دیگر توصیف شده است

در انتهای بیانیه نیز به ادعایی که پیشتر از سوی علی خامنه‌ای نیز بیان شده بود اشاره شده و اعتراض‌های اخیر، نتیجه «اقتدار جمهوری اسلامی» در منطقه توصیف شده و با تهدید معترضان به پایان رسید است.

جمهوری اسلامی اصرار دارد که اعتراض‌های شش هفته اخیر – مانند دیگر اعتراض‌های مخالفان – در نتیجه تحریک کشورهای خارجی است و گروهی از معترضان را داخل کشور «فریب‌خورده» می‌خواند و گروه دیگر را نیز «عامل بیگانگان» معرفی می‌کند.

این رویکرد حکومت پیش از این بارها با مخالفت سرسختانه گروهی از شهروندان ناراضی همراه شده که می‌گویند اعتراض‌های آنها از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته نمی‌شود و در عوض، جمهوری اسلامی همواره تلاش می‌کند با اشاره به مخالفت‌های بین‌المللی با این نظام سیاسی، اعتراض‌ها را نادیده بگیرد.

در شش هفته اخیر، گروه بزرگی از معترضان در شهرهای مختلف ایران به شکل مستمر خواستار تغییر رژیم جمهوری اسلامی در ایران شده‌اند که در تاریخ این نظام سیاسی، بی‌سابقه است.