خیزش سیستان و بلوچستان؛ مولوی عبدالحمید: اقوام کرد از بهترین اقوام ایرانی‌اند

Screen Shot 2022-11-25 at 10.22.00 AM

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت، در خطبه‌های روز جمعه چهارم آذرماه بار دیگر به سیاست‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد و خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفت: «فریاد اعتراضی امروز مردم، به این معنی است که مردم به بن‌بست رسیده‌اند و شما طی ۴۳ سال نتوانستید کاری انجام بدهید. در بسیاری از گزارش‌ها آمده است که با زندانیان مرد و خصوصا زنان بدرفتاری می‌شود که نمی‌توانم به زبان بیاورم. زندانیان سیاسی را آزاد کنید. اقوام کرد از بهترین اقوام ایرانی‌اند، مرزها را مانند بلوچستان حفظ کردند و در مشکلات صبر کردند. اکنون که اعتراض دارند نباید به برادران کرد با خشونت و گلوله پاسخ داده شود، بلکه با کردها بنشینید و مشکلات همه را حل کنید.»

در این نماز جمعه یکی از حاضرین شعارنوشته‌ای با عنوان «کردستان تنها نیست» به همراه داشت.

مولوی عبدالحمید با انتقاد از علی خامنه‌ای بدون نام بردن از او و با مخاطب قرار دادن «حاکم» گفت: «این کشور مال حاکم نیست. مال مسئولان و ماموران انتظامی و پلیس نیست. این کشور مال همه ملت ایران است. حاکم مسئول است و از رعیتش بازخواست می‌شود و هر پدری برای فرزندانش روز قیامت بازخواست می‌شود. بالاترین مسئولیت، مسئولیت حاکم است. همه و همه روز قیامت در پیشگاه الله بازخواست می‌شوند. هر کس مسئولیتی دارد و درست انجام داده یا نداده است، همه بازخواست می‌شوند. تاسف دارم که برخی از حکام نمی‌گذارند مورد انتقاد قرار بگیرند و این خلاف اسلام و دستورهای پیامبر است.»

امام‌جمعه اهل سنت همچنین با انتقاد از بازداشت معترضان گفت: «بعضی به خاطر انتقاد از حاکم در زندان‌اند. این حرف حق است نباید کسی را که انتقاد می‌کند، زندانی کرد. اگر از حاکمیت انتقاد نشود و اگر از هر کسی که در هر مرحله‌ای قرار دارد انتقاد نشود، استبداد ایجاد می‌شود و این اسلام واقعی نیست. اسلام اجازه انتقاد را داده است. این مشکلات را کسانی درست کردند که اجازه انتقاد را به دیگران ندادند و منتقد را زندانی کردند.»

مردم زاهدان پس از خطبه‌های نماز جمعه این شهر به رسم هفته‌های گذشته در این شهر راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. صدها نفر از مردم زاهدان با شعار مرگ بر خامنه‌ای در خیابان‌های این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان همچنین شعارهای «کردستان، کردستان، حمایتت می‌کنیم» و «کرد و بلوچ برادرند، تشنه خون رهبرند» سر دادند.

معترضان شعارنوشته‌هایی با خود همراه داشتند که روی آن نام «مهاباد» نوشته شده بود. در شعارنوشته‌ای دیگر نیز نوشته شده بود «کرد و بلوچ برادرند، تشنه به خون دشمن‌اند».

در ویدیوهای منتشر شده از شهر زاهدان پس از گذشت دقایقی از تجمع اعتراضی مردم، صدای تیراندازی ممتد در این شهر شنیده شد. خبرها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی به تیراندازی مستقیم به سمت معترضان اقدام کرده‌اند. همچنین ویدیوهایی از انتقال مجروحان به درمانگاه مسجد مکی شهر زاهدان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

مردم چابهار نیز پس از ادای نماز جمعه در این شهر با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» به خیابان آمدند. اعتراضات در سراوان نیز پس از نماز جمعه این شهر با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» برگزار شد.

معترضان در شهر نوک‌آباد استان سیستان و بلوچستان نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند. در اعتراضات این شهر نیز صدای تیراندازی ممتد نیروهای امنیتی شنیده می‌‌شود و همچنین نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند. معترضان در این شهر شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

معترضان در این شهر شعارنوشته‌هایی با خود همراه داشتند که روی آن‌ها «برای دموکراسی و برای حقوق ملت‌ها» و «برای حق تعیین سرنوشت، برای آموزش به زبان مادری» نوشته شده بود.