سومین جلسه رسیدگی به پرونده شلیک موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی برگزار شد

1

در آستانه سالگرد شلیک موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، سومین جلسه رسیدگی به این پرونده با حضور متهمان، جمعی از خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ و وکلای متهمان، در دادگاه نظامی استان تهران برگزار شد.

به‌رغم گذشت نزدیک به سه سال از زمان تشکیل این پرونده کیفری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی کماکان هیچ اشاره‌ای به نام یا سمت متهمان نظامی این پرونده نکرده است.

به‌نوشته رسانه‌های داخلی ایران، در سومین جلسه دادگاه ۱۰ متهم این پرونده به‌همراه وکلایشان در جلسه حضور داشتند.

ستاد کل‌ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، پیشتر اعلام کرده است که شلیک موشکی سپاه پاسداران به پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین در دی‌ماه ۱۳۹۸ نتیجه «خطای انسانی» بوده است.

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ روز گذشته، ضمن «نمایشی» توصیف کردن دادگاه نظامی تهران، خواهان پیگیری‌های جهانی برای تشکیل یک دادگاه بین‌المللی، با هدف شناسایی و پاسخ‌گو کردن عوامل اصلی کشتن تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما، شدند.

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی در بخشی از بیانیه‌ای که به‌مناسبت برگزاری سومین جلسه دادگاه در تهران، منتشر شد نوشتند: «در میانه‌ انقلاب ایران و در روزهایی که جمهوری فاسد و آدم‌کش اسلامی هر روز جوانان این کشور را در خانه و خیابان و دانشگاه و مدرسه و زندان سلاخی می‌کند، در روزهای دشوار سوگواری برای جوانانی که بی‌گناه به چوبه‌ دار سپرده می‌شوند و قاتلین اصلی به مردم پوزخند می‌زنند، دادگاه نظامی تهران تصمیم گرفته است در روندی غیرقانونی و مضحک به این پرونده رسیدگی کند.»

به‌گفته انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، اطلاعاتی که آن‌ها در اختیار دارند نشان می‌دهد که هیچ فرمانده‌ عالی‌رتبه و حتی میانی، در بین متهمان این پرونده در دادگاه نظامی تهران وجود ندارد.

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی در بخش دیگری از بیانیه خود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسین سلامی، محمد باقری، امیرعلی حاجی‌زاده، از فرماندهان ارشد سپاه پاسدارن و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی، را به‌عنوان عاملان و تصمیم‌گیرندگان اصلی شلیک موشکی به هواپیمای اوکراینی معرفی کرده‌اند.

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، در بخش آخر بیانیه خود هشدار داده‌اند مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند در سکوت خبری، با استفاده از تعطیلات سال نو میلادی، این «پرونده‌ خونین» را ببندد.