امیرعبداللهیان در ترکیه مرگ مهسا امینی را «مرگ طبیعی» خواند

10

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکیه سفر کرده در یک کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ایرانی در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد را «مرگ طبیعی» خوانده است.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید وی در پاسخ به سئوالی «درباره حقوق زنان در ایران و ضرورت اصلاحات در این حوزه» گفت که «در جمهوری اسلامی ایران زنان از حقوق بالایی برخوردار هستند، مرگ طبیعی مهسا امینی باعث تاسف است اما واقعیت آن است که فضای مجازی و رسانه‌ای غرب یک هجمه برنامه ریزی شده با اهداف سیاسی و امنیتی خاص علیه ایران ترتیب داد».

مهسا امینی که مقیم سقز در استان کردستان بود در اواخر شهریور امسال همراه با برادرش به تهران سفر کرده بود که از سوی ماموران گشت ارشاد بازداشت شد.

در تصاویری که از زمان بازداشت او منتشر شده بود، حجاب او تفاوت عمده ای با حجاب اجباری مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نداشت با این همه از سوی ماموران دستگیر شده بود

خانم امینی پس از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد به اغما رفت و بعد از سه روز در بیمارستانی در تهران درگذشت.

تصاویر منتشر شده از او نشان می داد که گوش او دچار خونریزی شده و نشانه هایی از کبودی روی صورت او وجود داشت.

مرگ او به اعتراضات کم سابقه ای در ایران منجر شده که ابتدا بیشتر متوجه حجاب اجباری بود اما با سرکوب خونین معترضان از سوی ماموران مسلح، اعتراضات و شعارها علیه حکومت و شخص آیت الله علی خامنه ای شد.

از زمان آغاز اعتراضات صدها نفر به ضرب گلوله ماموران کشته شدند یا در بازداشتگاه ها درگذشته اند.

ماموران هزاران نفر را هم از زمان آغاز اعتراضات بازداشت کرده اند از جمله دو خبرنگاری که مرگ خانم امینی را در بیمارستانی در تهران گزارش کرده بودند و دیگری که مراسم تدفین او را برای روزنامه ای در تهران نوشته بود.