بوریس جانسون سوگند خورد که در مورد رسوایی «پارتی‌گیت» دروغ نگفته است

10

بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا روز چهارشنبه پیرامون رسوایی «پارتی‌گیت» گفت که در طول همه‌گیری کرونا هرگز به قانونگذاران در مورد مهمانی غیرقانونی دولت دروغ نگفته است.

کمیته استانداردهای مجلس عوام بریتانیا از بوریس جانسون درباره اظهارات گمراه‌کننده‌ای او در پارلمان این کشور درباره گردهمایی‌های متعدد در ساختمان‌های دولتی در دوران همه‌گیری که ناقض قوانین قرنطینه بوده است، سؤال کرد.

اگر کمیته استانداردهای مجلس عوام بریتانیا به این نتیجه برسد که جانسون به عمد دروغ گفته، ممکن است او با تعلیق یا حتی از دست دادن کرسی‌اش در مجلس عوام مواجه شود.

جانسون در این جلسه استماع پس از سوگند خوردن با کتاب مقدس، خطاب به حاضران گفت: «من به مجلس دروغ نگفته‌ام.» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در ادامه گفت اگر فردی فکر می‌کند که او در دوران قرنطینه در مهمانی غیرکاری حضور داشته، «کاملاً» در اشتباه است.

جانسون همچنین از کمیته‌ای که دارای ۴ عضو محافظه‌کار و ۳ عضو از احزاب مخالف است، انتقاد کرد و گفت که این کمیته به عنوان «بازپرس، دادستان، قاضی و هیات منصفه» عمل می کند.

جلسه ۳ ساعته کمیته استانداردهای مجلس عوام بریتانیا برای سیاستمداری که شغلش پر از رسوایی‌ها و بازگشت‌ها بوده است، لحظه‌ای خطرناک بود.

وظیفه‌ کمیته استانداردهای مجلس عوام بریتانیا تحقیق در خصوص موضوعاتی است که از سوی این مجلس به آن ارجاع می‌شود. بنابراین اگر این کمیته به این نتیجه برسد که جانسون به عمد دروغ گفته است، به احتمال زیاد امیدها برای بازگشت به قدرت این سیاستمدار را پایان خواهد داد.

جانسون ۵۸ ساله که حزب محافظه‌کار را در سال ۲۰۱۹ به پیروزی قاطع رساند در ژوئیه ۲۰۲۲ پس از گرفتار شدن در رسوایی‌های مختلف به صورت رسمی از ریاست حزب محافظه‌کار استعفا داد.

او که بارها به قانونگذاران اطمینان داده است که او و همکارانش همیشه از قوانین پیروی کرده‌اند، در جلسه استماع کمیته مجلس عوام گفت: «من عذرخواهی می‌کنم که ناخواسته این مجلس را گمراه کردم، اما اینکه بگویم من این کار را از روی بی‌احتیاطی یا عمدی انجام داده‌ام کاملاً نادرست است.»

آخرین گزارش کمیته از آگاهی بوریس جانسون از نقض قوانین کرونایی در این کشور در این گردهمایی‌ها حکایت دارد. اما جانسون گفت که هرگز به ذهنش خطور نکرده بود که این رویدادها محدودیت‌های اجتماعی را که دولت خودش بر کشور اعمال کرده بود، نقض می‌کند.

جانسون گفت که مشاوران مورد اعتمادش به او اطمینان داده بودند که قوانین و دستورالعمل‌های دولت در دوران قرنطینه نقض نشده‌اند. او در حالی این ادعا را مطرح کرده است که چندین مقام ارشد بیان چنین توصیه‌ای را به جانسون رد کرده‌اند.

اگر کمیته مجلس عوام به این نتیجه برسد که جانسون به پارلمان دروغ گفته، ممکن است او از نمایندگی مجلس تعلیق شود. بر اساس قانون اگر تعلیق بوریس جانسون بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد، احتمال از دست دادن کرسی نمایندگی برای او و برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه انتخابیه‌اش وجود خواهد داشت.