مشاور امنیت ملی کاخ سفید احتمال حمله به داخل ایران را «رد نکرد»

11

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه با اشاره به این که آمریکا قصد دارد حملات بیشتری علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در خاورمیانه انجام دهد، حاضر به رد کردن احتمال حمله آمریکا به داخل ایران نشد.

جیک سالیوان در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی‌سی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال عملیات نظامی آمریکا در داخل ایران در واکنش به کشته شدن سه نظامی این کشور گفت: «حالا در یک برنامه خبری نشسته‌ام و قرار نیست وارد رد یا تکذیب چیزی از منظر اقدامات نظامی شوم.»

او همچنین گفت حملات جمعه شب ایالات متحده به مواضع نیروی قذس سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق «آغاز پاسخ ما بود، نه پایان.»

او افزود: «قدم‌های بیشتری نیز برداشته خواهد شد که برخی از آنها نامشهود است.»

مشاور امنیت ملی جو بایدن در عین حال گفت که او این حملات را «عملیات بدون پایان» نمی‌داند.

جان کربی، سخنگوی این شورا نیز در مصاجبه جداگانه‌ای با فاکس نیوز خبر داد حملات جمعه شب علیه گروه‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق تنها «دور اول» اقدامات بوده و حملات بیشتری در راه است.

ارتش آمریکا در واکنش به حمله هفته گذشته گروه‌های نیابتی ایران به پایگاه «برج ۲۲» که باعث کشته شدن سه عضو ارتش این کشور شد، جمعه شب حملاتی در عراق و سوریه انجام داد.

هشدار ارتش جمهوری اسلامی به آمریکا درباره احتمال هدف‌ قرار گرفتن کشتی‌ ایرانی در دریای سرخ

ارتش جمهوری اسلامی در مورد هدف قرار گرفتن احتمالی کشتی «بهشاد» در دریای سرخ به آمریکا هشدار داد و اعلام کرد «مخاطرات بعدی» بر عهدهٔ هر نیرویی است که به این کشتی‌ حمله کند.

این نهاد نظامی با انتشار ویدئویی اعلام کرد که این کشتی «با هماهنگی رسمی با سازمان بین‌المللی دریانوردی برای تأمین امنیت کشتی‌های ایرانی در برابر دزدان دریایی در دریای سرخ مستقر شده‌» است.

ارتش ایران اعلام کرد که پیش از این شناورهای «بهزاد» و «ساویز» و هم‌اکنون کشتی «بهشاد»، بر اساس «کنوانسیون سازمان ملل متحد به عنوان انبار و مرکز پشتیبانی در نواحی دور از ساحل مستقر شده‌اند».

این بیانیه پس از آغاز عملیات نظامی روزهای اخیر آمریکا در عراق، سوریه و یمن علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت این حکومت منتشر شده است.

کشتی‌های «بهشاد» و «ساویز» در حالی به عنوان کشتی‌های باری تجاری در یک شرکت مستقر در تهران ثبت شده‌اند که وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این آن‌ها را تحریم کرده است.

این دو کشتی سال‌ها است که در دریای سرخ و در نزدیکی‌ آب‌های یمن حضور دارند و مظنون به ارائهٔ خدمات جاسوسی به سپاه پاسداران هستند.

عربستان سعودی شش سال پیش ساویز را به عنوان یک پایگاه دریایی و وسیلهٔ انتقال سلاح برای سپاه توصیف کرد.