تلاش‌‌های لاپید برای تاثیر‌گذاری در تصمیم بایدن همچنان ادامه دارد

5

تلاش‌ها و رایزنی‌های اسرائیل برای تاثیر‌گذاری در تصمیم ایالات متحده برای توافق احتمالی هسته‌ای با حکومت ایران کماکان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.

تا چند هفته دیگر، نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شروع به‌کار خواهد کرد.

بامداد روز یکشنبه، رسانه‌های اسرائیلی نوشتند​​ یائیر لاپید، نخست وزیر این کشور قصد دارد روز ۲۰ سپتامبر، درست در همان روزی که جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، با او دیدار و درباره توافق احتمالی اتمی با حکومت ایران گفت‌وگو کند.

سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، دو روز بعد از سخنرانی بایدن برنامه‌ریزی شده و انتظار می‌رود آینده برنامه اتمی حکومت ایران و احیای توافق هسته‌ای «برجام»، در زمره محورهای اصلی صحبت‌های نخست‌وزیر اسرائیل و رئيس‌جمهوری آمریکا باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل، چهارشنبه هفته پیش، درست در همان روزی که پاسخ رسمی دولت بایدن به نظرات حکومت ایران، درباره طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» ارائه شد، در اظهار نظری گفت آمریکا در پاسخ خود خواست‌‌ها و ملاحظات اسرائیل را لحاظ کرده است.

ظرف روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی با این مضمون مشترک منتشر شد که پاسخ آمریکا کم‌تر از آن چیزی بوده که حکومت ایران انتظار داشته است.

یک‌شنبه هفته گذشته، وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، به نقل از چند مقام آمریکایی و اسرائیلی، نوشت دولت بایدن، طی روزهای گذشته تلاش کرده تا مقام‌های اسرائیلی را نسبت به دو موضوع مطمئن کند: اول این که توافق هسته‌ای با ایران نزدیک نیست و دیگر این که در صورت توافق هم، دولت آمریکا قرار نیست امتیازی تازه‌ای به جمهوری اسلامی بدهد.

با این همه، روزنامه اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز یک‌شنبه خود به این نکته اشاره کرد که هرچند گفت‌وگوهای هسته‌‌ای با حکومت ایران پیشرفت زیادی داشته است، اما طی روزهای گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا به نوعی از گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائيل طفره رفته است.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، پیشتر مقام‌های «کاخ سفید» اعلام کرده بودند که بایدن در تعطیلات تابستانی است، اما بعد از بازگشت او در روز چهارشنبه هم هنوز تماسی میان او و نخست‌وزیر اسرائیل برقرار نشده است.

تا چند ماه دیگر، هم در آمریکا و هم اسرائیل قرار است انتخابات برگزار شود. به باور بسیاری تحلیل‌گران، احیای توافق هسته‌ای با حکومت ایران، یا شکست دوباره مذاکرات اتمی، از عواملی است که می‌تواند در نتیجه نهایی انتخابات‌های ماه نوامبر اسرائيل و آمریکا تاثیر بگذارد.