«جنگ اوکراین به ویترین فروش پهپادهای ایرانی تبدیل شده است»

02

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، به‌طور مشخص تامین پهپادهای انتحاری برای ارتش روسیه در جنگ اوکراین، همچنان در کانون توجه رسانه‌های جهان و تحلیلگران بین‌المللی قرار دارد.

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، در گزارشی به‌نقل از منابع خود در دولت آمریکا، نوشت که حکومت ایران در آستانه نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، از جنگ در این کشور به‌عنوان یک فرصت یا «ویترین تجاری» برای فروش بیشتر پهپادهای انتحاری استفاده می‌کند.

به‌گفته مقام‌های آمریکایی، حکومت ایران درحال تبدیل‌شدن به یک بازیگر اصلی در تامین و فروش پهپادهای ارزان‌قیمت و انتحاری در سطح جهان است.

به‌ گزارش روزنامه گاردین، تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان داده‌اند که چگونه حکومت ایران، طی یک سال، از یک عامل تامین پهپاد در منطقه‌، به اصلی‌ترین حامی نظامی کرملین در جنگ اوکراین تبدیل شده است.

برپایه گزارش‌های منتشرشده، ارتش روسیه دست‌کم از سه مدل پهپاد ساخت حکومت ایران در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

به‌نوشته روزنامه گاردین، نیروهای نظامی روسیه از پهپادهای انتحاری «شاهد ۱۳۱» و «شاهد ۱۳۶» به‌عنوان جایگزین‌های ارزان‌‌قیمت برای موشک‌های کروز استفاده می‌‌کنند. نیروهای روسیه همچنین از پهپادهای ایرانی «مهاجر-۶» با اهداف تجسسی، گردآوری اطلاعات و نیز حمل برخی از تجهیزات نظامی استفاده می‌کند.

هفته گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی تحقیقی نوشت که یافته‌های جدید نشان می‌دهد حکومت ایران تلاش می‌کند تا توان تخریب کلاهک‌های انفجاری پهپادها را به‌گونه‌ای افزایش دهد که حداکثر آسیب را به اهداف زیربنایی اوکراین وارد کنند.

روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به این نکته اشاره کرده است که هرچند همکاری‌های نظامی تهران و مسکو در تامین انواع پهپاد برای ارتش روسیه، خبر تازه‌ای نیست، مقام‌های آمریکایی همچنان تلاش دارند تا با ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات، جامعه بین‌المللی را درمورد عمق همکاری‌های نظامی ایران و روسیه حساس کنند.