آخرین تحولات تا این لحظه در دومین روز توافق آتش‌بس چهار روزه در جنگ غزه

۰۳

 دومین روز توافق آتش‌بس چهار روزه در جنگ غزه

  • یکی از مقامات ارشد حماس می‌گوید که تحویل گروه دوم گروگان‌های اسرائیلی به دلیل نقض توافق آتش بس موقت از سوی اسرائیل به تعویق افتاده است.
  • این مقام مدعی شده که اسرائیل مانع از رسیدن ۹۷ کامیون کمک رسانی به شمال غزه شده و همچنین پهپادها را برفراز جنوب غزه به پرواز درآورده است.
  • اسرائیل نقض مفاد توافقنامه با میانجیگری قطر را که منجر به توقف چهار روزه درگیری‌ها در ازای آزاد کردن گروگان‌ها در غزه و همچنین آزاد کردن زندانیان فلسطینی شده، رد کرده است.
  • گروهی متشکل از ۱۴ گروگان قرار بود اواخر امروز آزاد شوند.
  • پیش‌تر مصر اعلام که که نشانه‌های مثبتی از همه طرف‌ها مبنی بر این که آتش‌بس موقت برای یک یا دو روز دیگر تمدید شود، دریافت کرده است. مشخص نیست که آیا اکنون این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

    خبر فورییک مقام ارشد حماس: اسرائیل راه کامیون‌های کمک رسانی را بسته وپهپادها را بر فراز جنوب غزه به پرواز درآورده

    رشدی ابوالعوف

    خبرنگار بی‌بی‌سی

    یکی از مقامات ارشد حماس به بی‌بی‌سی گفته است که تاخیر در تحویل گروگان‌ها در عصر امروز به دلیل نقض توافق آتش‌بس بشردوستانه از سوی اسرائیل با ممانعت از ورود کامیون‌های مربوط به کمک‌های مورد توافق به شمال غزه است.

    او گفت که اسرائیل از صد کامیون تنها به سه کامیون اجازه داد تا به شمال غزه برسند.

    او همچنین گفت که اسرائیل با پروازهواپیماهای بدون سرنشین بر فراز جنوب غزه، توافق آتش‌بس را نقض کرده است.

    اسرائیل نقض توافق آتش‌بس را رد کرده است.

    این مقام ارشد حماس در غزه همچنین گفته که اسرائیل تغییرات قابل توجهی در فهرست توافق شده زندانیان فلسطینی که باید آزاد شوند، ایجاد کرده است.

    او همچنین مدعی شده که نیروهای دفاعی اسرائیل دو فلسطینی را در بیت حانون در غزه کشته‌اند. در منطقه‌ای که فلسطینیان اجازه تردد دارند.

    سازمان ملل می‌گوید که کمک‌ها روز گذشته به شمال غزه رسیده است

    به نظر می‌رسد که تاخیر در آزادی گروگان‌ها تا حدودی به دلیل اختلاف در مورد تعداد کامیون های کمک رسانی به غزه به عنوان بخشی از این توافق باشد و به طور مشخص در مورد این که چه تعداد ازاین کامیون‌ها به شمال غزه رسیده‌اند.

    آژانس کمک به پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، آنروا گفته است که کمک‌ها برای اولین بار در یک ماه گذشته وارد شمال غزه شده است.

    سازمان ملل هم گفته است که ۱۳۷ کامیون روز گذشته وارد غزه شده و هلال احمر فلسطینی هم تعداد کامیون‌هایی که از گذرگاه رفح عبور و وارد غزه شدند را ۱۹۶ کامیون اعلام کرد.

    امروز هم هماهنگ کننده فعالیت‌های دولت اسرائیل درمناطق گفته است که سازمان ملل بیش از ۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را به شمال نوار غزه و پناهگاه‌هایی که هنوز تخلیه نشده اند، تحویل می‌دهد.

    حماس اسرائیل را به عدم رعایت مفاد توافق آتش بس متهم کرده و به همین دلیل آزاد گروه دوم از گروگان ها را به تعویق انداخته است.

    اسرائیل نقض توافق آتش‌بس را رد می‌کند

    اورلا گورین، خبرنگار بی‌بی‌سی به نقل از منابع اسرائیلی گفته که این کشور نقض توافق آتش‌بس را رد می‌کند.

    به محض دریافت اخبار بیشتر در این مورد به اطلاع شما می ‌رسانیم.

    حماس ادعا کرده که اسرائیل از مفاد توافقنامه آزادی گروگان پیروی نکرده است

    شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین قسام، اسرائیل را به عدم رعایت مفاد توافقنامه برای آزادی گروگان‌ها متهم کرده است.

    آن‌ها گفته‌اند این یکی از دلایلی است که امروز آزادی گروگان‌های اسرائیلی را به تعویق انداخته است. دلیل دیگر مربوط به کامیون‌های کمک رسانی در شمال غزه است.

    ارتش اسرائیل تاکنون دراین مورد اظهارنظری نکرده است.

    خبر فوریحماس آزادی گروگان‌ها را تا زمان تحویل کمک‌ها به غزه به تعویق انداخت

    شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین قسام، گفته است که تصمیم گرفته تا زمانی که اسرائیل اجازه ورود کامیون‌های امدادرسانی را به غزه بدهد، آزادی دومین گروه از گروگان‌ها را به تعویق بیندازد.

    این در حالی است که پیش‌تر گفته شد که حماس دومین گروه از گروگان‌ها را به صلیب سرخ تحویل داده است.

    به محض دریافت اخبار بیشتر در این مورد به اطلاع شما می‌رسانیم.