آخرین تحولات غزه تا غروب امروز

۶

در حالی که شب در نوار غزه و اسرائیل فرا رسیده، تحولات مهمی در طول روز چهارشنبه در جنگ ارتش اسرائیل با گروه حماس روی داد که سرفصل آنها را در زیر برایتان خلاصه کردیم:

  • ارتش اسرائیل امروز اعلام کرد در عملیاتی که بیش از ۳۰ ساعت طول کشید در اردوگاه جنین صدها مظنون را بازداشت، بیش از ۴۰۰ ساختمان را بازرسی، «زیرساخت‌های تروریستی» از جمله شش محل تولید و ساخت مواد منفجره و چندین زیرزمین در منطقه اردوگاه را نابود، و مقداری سلاح و مهمات را توقیف کرده است.
  • همزمان با این عملیات، تصاویری منتشر شد که تظاهرکنندگان فلسطینی در آن لاستیک‌ها را آتش می‌زدند و به مقابله با نظامیان اسرائیل می‌پرداختند. مقام‌های بهداشتی تشکیلات خودگردان فلسطینی گفتند در جریان این عملیات دست کم ۷ نفر کشته شده‌اند. آنها گفتند هفتمین قربانی حملات اسرائیل یک پسر ۱۳ ساله است.
  • وزارت بهداشت غزه که حماس آن را اداره می‌کند، می‌گوید «ذخیره واکسن‌اش به پایان رسیده است»؛ این همسو با اظهارات نهادهای امدادرسان سازمان ملل است که درباره یک فاجعه انسانی هشدار داده‌اند. ۸۵ درصد از جمعیت غزه آواره شده‌اند و مردم در پناهگاه‌های شلوغ و غیربهداشتی زندگی می‌کنند و سازمان جهانی بهداشت افزایش شدید عفونت‌های تنفسی، اسهال، شپش و گال را گزارش کرده است.
  • امروز مرگبارترین روز برای نیروهای اسرائیل از زمان حمله زمینی به غزه رقم خورد. اسرائیل تایید کرده است که ۱۰ سربازش دیروز سه‌شنبه در غزه، در مرگبارترین روز برای ارتش این کشور از زمان حمله زمینی، کشته شدند. ۹ نفر از آنها، از جمله یک فرمانده گردان و یک سرهنگ، در شجاعیه در شرق شهر غزه کشته شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید این سربازان در «کمین هماهنگ‌» شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شدند. در مجموع ۱۱۵ سرباز ارتش اسرائیل تاکنون در حمله زمینی به غزه کشته شده‌اند.
  • پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، درخواست خود را برای آتش‌بس «فوری» در غزه تجدید کرد. اظهارات پاپ ساعاتی پس از آن بیان می‌شود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد که خواستار آتش‌‌بس است. پاپ فرانسیس در جمع حضارش افزود: «باشد که این رنج بزرگ برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پایان یابد.» او همچنین خواستار آزادی فوری همه گروگان‌های اسرائیلی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شد.
  • گروه‌های حقوق بشر از بریتانیا خواستند «فورا» ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند. گروهی از سازمان‌های غیردولتی از جمله دیده‌بان حقوق بشر در نامه‌ای به دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، خواستار «توقف فوری» انتقال تسلیحات بریتانیا، به اسرائیل شدند.
  • اسرائیل: جنگ علیه حماس ادامه خواهد یافت چه با حمایت بین‌المللی و چه بدون آن. واکنش‌ها به قطعنامه دیشب مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده است همچنان ادامه دارد. این قطعنامه با ۱۵۳ رای موافق در برابر ۱۰ رای مخالف و ۲۳ ممتنع تصویب شد. اگر چه آرای موافق از تصویب قاطع آن خبر داد اما قرار گرفتن آمریکا به عنوان قوی‌ترین و اصلی‌ترین متحد اسرائیل در بالای فهرست مخالفان، اثربخشی این قطعنامه را با تردید روبرو کرده است. الی کوهن، وزیرخارجه اسرائیل تلاش کرده از «عزم راسخ» دولت این کشور برای ادامه جنگ خبر دهد. آقای کوهن در تازه‌ترین اظهارنظر خود و در واکنش به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته جنگ علیه گروه حماس «ادامه خواهد یافت چه با حمایت بین المللی و چه بدون آن». وزیر خارجه اسرائیل همچون دیگر مقام‌های این کشور تاکید کرده: «در حال حاضر آتش‌بس تنها به سود حماس تمام خواهد شد و به این گروه اجازه خواهد داد که تهدید شهروندان اسرائیل را از سر گیرد».
  • مقام‌های درمانی حماس می‌گویند «بیش از ۱۸۶۰۰ نفر» در غزه کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش، ۵۰۵۹۴ نفر هم زخمی شده‌اند. در این آمار شمار کشته‌شدگان نظامی و غیرنظامی مشخص نشده است.