آخرین خبرها از جنگ اسراییل و غزه

03

حماس آماده تمدید توافق موقت با اسرائیل است

یک مقام ارشد فلسطینی به بی‌بی‌سی گفت حماس به میانجی‌گران توافق با اسرائیل اطلاع داده که آماده است دو تا چهار روز دیگر بر وقفه در جنگ افزوده شود و ۲۰ نفر دیگر را با ۴۰ فلسطینی مبادله کند.

در حالیکه بنیامین نتانیاهو استقبال کرده که آتش‌بس موقت برای آزادی گروگان‌های بیشتر تمدید شود، به گزارش خبرگزاری‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل به جو بایدن اطلاع داده است که پس از پایان مهلت، ارتش اسرائیل با شدت هر چه تمام‌تر عملیات را از سر خواهد گرفت.

در همین حال فرانسه هم اظهار امیدواری کرده که این توافق موقت تا آزادی تمام گرو‌گان‌های حماس ادامه یابد.

ساعتی پیش جو بایدن هم گفته بود آمریکا تمام تلاشش را برای آزادی همه گروگان‌ها می‌کند.

نوار غزه و همچنین مرز اسرائیل و لبنان آرام‌ترین روز خود را از زمان شروع جنگ اسرائیل و غزه سپری کرده‌اند و در حالیکه دوشنبه روز آخر توافق موقت بین اسرائیل و حماس است، تلاش دیپلماتیک و امیدواری برای تمدید این توافق ادامه دارد.

اسرائیل آزادی ۳۹ زندانی فلسطینی را تایید کرد

سازمان زندان‌های اسرائیل آزادی ۳۹ زندانی فلسطینی را تایید کرده است.

ساعاتی پیش، ارتش اسرائیل اطلاعات بیشتری منتشر کرد در مورد آزادی ۱۷ گروگان، ۱۴ اسرائیلی و ۳ تبعه خارجی که در سومین روز آتش‌بس موقت آزاد شدند.

براساس این گزارش، دوازده نفر از گروگان‌ها را صلیب سرخ همراهی کرده و بی‌بی‌سی دریافته است که آن‌ها از شمال غزه به جنوب اسرائیل منتقل شده‌اند.

چهار نفر دیگر از طریق گذرگاه رفح به مصر و از آنجا به اسرائیل برده شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که یکی از گروگان‌های آزاد شده بلافاصله با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شده است.

بایدن: آمریکا برای تمدید توقف در جنگ تلاش خواهد کرد

بایدن

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی گفت که آزادی امروز گروگان‌‌ها نتیجه «دیپلماسی فشرده آمریکا» است.

آقای بایدن گفت: «ما به فشارها ادامه می‌دهیم و انتظار داریم که آمریکایی‌های بیشتری آزاد شوند.»

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: ‌«تا زمانی که هر گروگانی به نزد عزیزان خود بازگردانده شود، دست از کار نخواهیم کشید.»

او گفت دولتش برای «تمدید توافق» که باعث آزادی گروگان‌ها و توقف موقت در جنگ شده، تلاش خواهد کرد.

آقای بایدن درباره احتمال آزاد شدن سایر آمریکایی‌هایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند گفت: «ما امیدواریم اما فعلاً نمی‌توانم با قاطعیت چیزی بگویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «ما به دنبال فرصتی هستیم که به این مسئله پایان دهیم تا گروگان‌ها همه آزاد شوند و حماس – چگونه می‌توانم بگویم؟ – دیگر کنترل بر هیچ بخشی از غزه نداشته باشد.»

در همین حال، سامح شکری وزیر خارجه مصر هم با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره موانع ادامه آتش‌بس موقت و راه‌های رسیدن به آتش‌بس کامل تلفنی گفتگو کرده است.

یک دختر چهار ساله اسرائیلی-آمریکایی که به گروگان گرفته شده بود، آزاد شد

گروگان

یک دختر چهار ساله اسرائیلی-آمریکایی که در جریان حملات حماس در هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل به گروگان گرفته شده بود، امروز آزاد شد.

آویگیل آیدان زمانی که گروگان گرفته شد، سه ساله بود. والدین او در حمله حماس کشته شدند.

او در این حملات از خانه فرار کرد و خانواده همسایه او را پیدا کرده و به خانه بردند اما بعدا حماس آویگیل را به همراه آن‌ها گروگان گرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل در بازدید از غزه گفت «هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد»

غزه
Image caption: نتانیاهو در دیدار با سربازان اسرائیلی در غزه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سفر به نوار غزه، با سربازان گفتگو کرد و از یکی از تونل‌های کشف شده بازدید کرد.

آقای نتانیاهو گفت: «ما با جنگجویان قهرمان خود اینجا در غزه هستیم و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن گروگان‌های خود انجام می‌دهیم و در نهایت همه آنها را برمی‌گردانیم.»

او افزود: «ما برای این جنگ سه هدف داریم: از بین بردن حماس، بازگرداندن همه ربوده شدگان و اطمینان از اینکه غزه دوباره به تهدیدی برای اسرائیل تبدیل نخواهد شد.»

او گفت: «من اینجا هستم تا به دوستانم در اینجا بگویم، جنگجویانی اینجا هستند که همین‌ها را به من می‌گویند و همین حرف‌ها را برای شما شهروندان اسرائیلی تکرار می‌کنم: ما تا پایان، تا پیروزی ادامه می‌دهیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد و ما متقاعد شده‌ایم که قدرت، توان، اراده و عزم برای رسیدن به تمام اهداف جنگ را داریم و به این اهداف خواهیم رسید.»