آخرین خبرها از جنگ اسراییل و غزه

6

۰ تن کامیون امدادی منتظر آغاز آتش بس در غزه

سازمان جهانی غذا می‌گوید با بیش از ۱۰۰ کامیون و ۱۳۰۰ تن مواد غذایی آماده است تا به محض آغاز آتش‌بس وارد غزه شود.

بر اساس توافق میان اسرائيل و حما ساعت هفت صبح جمعه به وقت محلی وقفه‌ای چهار روزه در جنگ آغاز می‌شود و حماس در بعدازظهر جمعه ۱۳ گروگان اسرائیلی را در مقابل آزادی تعدادی از زندانیان فلسطینی آزاد خواهد کرد.

عبیر اتفا سخنگوی بخش خاورمیانه سازمان جهانی غذا به بی‌بی‌سی گفت اگرچه وقفه چهارروزه یک گام به جلوست اما تنها آتش بس کامل نیازهای انسانی مردم غزه را پاسخگو خواهد بود.

عبیر اتفا گفت:‌ «در جریان چهار روز آینده امیدوارم کامیون‌های بیشتری بتوانند وارد منطقه شوند. مردم هر روز به غذا نیاز دارند. هر روز نان ‌می‌خواهند و چهار روز وقفه و چهار روز کمک تغییر معناداری در اقیانوس نیاز موجود در غزه ایجاد نخواهد کرد. این وقفه باید ادامه پیدا کند و جریان کمک باید پیوسته باشد.»

این تصویر از روز پنجشنبه فلسطینیان غزه را در صف غذا نشان می‌دهد
Image caption: این تصویر از روز پنجشنبه فلسطینیان غزه را در صف غذا نشان می‌دهد
  • «وقفه چهارروزه، فرصتی برای رسیدگی به مردم شمال غزه و تعمیرات زیرساخت‌های غیرنظامی»

    فیلیپه لازارینی رئيس آژانس سازمان ملل متحد در امدادرسانی به فلسطینیان می گوید وقفه چهارروزه در جنگ فرصتی برای رسیدگی به مردم نیازمند در شمال غزه و تعمیرات زیرساخت‌های غیرنظامی است.

    آقای لازارینی که به تازگی از دومین سفر خود به نوار غزه بازگشته می‌گوید شاهد رنج غیرقابل وصف مردم بوده است: « از سفر اول من در دو هفته پیش تا کنون شرایط انسانی به شدت بدتر شده است و این آژانس حالا بیش از یک میلیون نفر را در مراکز خود در سراسر غزه پناه داده است.

    این مقام سازمان ملل متحد خواستار آتش بس انسان‌دوستانه طولانی مدت شد و گفت این آژانس آماده دریافت ۱۵۰ کامیون کمکی است که قرار است روزانه در جریان این چهار روز وارد غزه شود.»

    نیروهای اسرائیلی در خط آتش بس در داخل نوار غزه مستقر می‌شوند

    دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائيل می‌گوید خانواده ۱۳ گروگانی که قرار است فردا آزاد شوند را مطلع کرده است.

    آقای هاگاری در کنفرانسی خبری گفت: «در چند ساعت گذشته افسران مسئول ارتباط با خانواده گروگان‌های اسرائيلی با حساسیت و تواضع لازم آنها را در جریان آزادی این افراد گذاشته‌اند.»

    سخنگوی ارتش اسرائيل گفت: «بعدازظهر پنج‌شنبه زمانی پرتنش و دشوار برای همه ما، به ویژه خانواده گروگان‌ها بوده است. روزهای پیش رو روزهایی پیچیده خواهند بود و تا زمانی که آزادی روی ندهد هیچ چیز نهایی نیست.»

    به گفته او کنترل شمال غزه اولین گام اسرائيل در جنگی طولانی است: «ما برای مرحله بعدی آماده‌ایم».

    آویچای ادرایی، سخنگوی عرب زبان ارتش اسرائيل نیز گفته است در جریان وقفه چهار روزه در جنگ مردم جنوب غزه اجازه ورود به شمال این منطقه را نخواهند داشت و تنها ساکنان شمال غزه اجازه ورود به جنوب را خواهند یافت.»

    به گفته این سخنگوی ارتش اسرائيل: «عبور و مرور هماهنگ نشده کامیون‌ها از جنوب به شمال نیست مجاز نیست.

    وی افزود نیروهای اسرائیلی در خط آتش بس در داخل نوار غزه مستقر خواهند شد.

    تشدید حملات اسرائيل به بیمارستان اندونزی، مدیر بیمارستان شفا همچنان در بازداشت

    دکتر مروان سلطان مدیر بیمارستان اندونزی در شمال غزه می‌گوید حمله توپخانه اسرائيل به این بیمارستان شدت گرفته است. او می‌گوید که «تنها یک معجزه» آنها را نجات داده چرا که «ترکش بر سرشان فرود آمده و سقف ویران شده است.»

    پزشکان این بیمارستان پیشتر از وزارت بهداشت تحت کنترل شاخه سیاسی حماس خواسته بودند که ۲۰۰ بیمار و ۱۰ پزشک این بیمارستان را به درمانگاهی دیگر منتقل کنند.

    دکتر سلطان می‌گوید هماهنگی برای این تخلیه در اعتراض به دستگیری «دکتر محمد ابو سلامیه، مدیر بیمارستان الشفا» انجام نشده است: «ما نمی‌توانیم دستگیری کارکنان درمانی» را مجاز کنیم.»

    تام بیتمن، خبرنگار بی‌بی‌سی از بیت‌المقدس به نقل از ارتش اسرائيل می‌گوید دستگیری این پزشک پس از «کشف شبکه تونل‌های زیر این بیمارستان روی داده است و او را برده‌اند تا درباره آنچه زیر بیمارستان در جریان بوده از او پرسش کنند.

    ارتش اسرائيل به این خبرنگار گفته است که آنها او را «عضو حماس» نمی‌دانند و کیفرخواستی علیه او وجود ندارد.

    وزارت بهداشت فلسطینی می‌گوید ابوسلامیه و تعدادی از پزشکان دیگر، بامداد امروز در یک ایست بازرسی در جاده‌ای دستگیر شده‌اند که شمال غزه را به جنوب آن متصل می‌کند.

    این خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید این دستگیری در کنار بازداشت عده‌ای دیگر از کارکنان بخش درمانی بی‌اعتمادی پزشکان به تخلیه بیمارستان در امنیت بیشتر کرده است.

    اسرائیل مدعی است که چندین بیمارستان در غزه مورد استفاده حماس بوده است.

    در این تصویر از بیمارستان اندونزی که پنجشنبه گذشته گرفته شده مجروحان بر کف زمین بیمارستان دیده می‌شوند
    در این تصویر از بیمارستان اندونزی که پنجشنبه گذشته گرفته شده مجروحان بر کف زمین بیمارستان دیده می‌شوند
  • ارتش اسرائیل می‌گوید فرمانده عملیات دریایی حماس را کشته است

    ارتش اسرائیل ادعا کرده که عمار ابو جلاله، فرمانده عملیات دریایی حماس را در جریان یک حمله هوایی به خان یونس کشته است.

    به گفته همین منبع یک عضو دیگر یگان دریایی حماس نیز در این حمله کشته شده است.

    خان یونس شهری در جنوب نوار غزه است که صدها هزار نفر از غیرنظامیان آواره شده از خانه، از حملات اسرائيل به آن پناه آورده‌اند.

    چند روز پیش ارتش اسرائیل با توزیع اطلاعیه‌هایی به مردم این منطقه هشدار داد که این شهر را ترک کنند، پیامی که معنای آن کشیده شدن عملیات نظامی اسرائیل به جنوب غزه است.