آخرین خبرها در رابطه با جنگ اسراییل و غزه

8

اتوبوس حامل فلسطینی‌های آزاد شده وارد کرانه باختری شد

گزارش رسانه‌های محلی حاکیست که یک اتوبوس حامل زندانیان فلسطینی آزاد شده توسط اسرائیل در نزدیکی رام‌الله در کرانه باختری مشاهده شده است.

این مسیر استاندارد انتقال آزاد شدگان فلسطینی در شش روز گذشته از زمان شروع آتش بس میان اسرائیل و حماس بوده است.

ویدئویی که شبکه العربیه منتشر کرد جمعیتی را که اتوبوس را موقع ورود به بیتونیا، در سه کیلومتری غرب رام‌الله، احاطه کرده‌اند نشان می‌دهد.

در پنجره جلویی اتوبوس می‌توان لوگوی صلیب سرخ را که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی کمک کرده است دیده می‌شود.

دو مرد ۱۸ ساله اسرائیلی در میان آزاد شدگان

ایتالی رگو
Image caption: ایتالی رگو

دو مرد ۱۸ ساله در میان اسرائیلی‌هایی هستند که چهارشنبه شب توسط حماس در غزه آزاد شدند.

به گفته مجمع خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودشدگان، ایتالی رِگِو ورزشکاری است که به تازگی دیپلم گرفته است.

او به همراه خواهرش، مایا، در جریان فستیوال موسیقی در رئیم ربوده شد. مایا روز شنبه آزاد شده بود.

به گفته این مجمع لیام اُر معلم مهد کودک، فوتبال دوست و قهرمان شطرنج است.

لیام اُر
 
  • خبر فوریاسرائیل می گوید که ۳۰ زندانی فلسطینی دیگر را آزاد کرده است

    اسرائیل ۳۰ فلسطینی دیگر را به عنوان بخشی از توافق شش روزه آتش‌بس با حماس آزاد کرده است.

    هنوز نام و سن فلسطینی‌هایی که آزاد شده‌اند اعلام نشده است.

    حماس هنوز این خبر را تایید نکرده است.

    پیشتر ده گروگان اسرائیلی – و چهار تایلندی – توسط حماس آزاد شدند.

    آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، وارد اسرائیل شد

    آنتونی بلینکن

    آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آِمریکا، برای سومین بار طی ۷ هفته گذشته به اسرائیل و خاورمیانه سفر کرده و ساعتی پیش وارد تل آویو شده است.

    تمدید آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و همچنین تسهیل و افزایش امدادرسانی به صدها هزار جنگ زده فلسطینی در نوار غزه از رئوس اهدافی گزارش شده که وزیرخارجه آمریکا در این سفر به دنبال حصول آنهاست.

    گروگان‌های آزادشده اسرائیلی کیستند؟

    با رسیدن گروه ۱۰ نفره گروگان‌های اسرائیلی به خاک این کشور، اطلاعات بیشتری از مشخصات فردی آنها منتشر شده است. بخشی از این اطلاعات را در زیرنویس تصاویر زیر بخوانید.

    Yarden Roman - یاردن رومن، ۳۶ ساله، یک روان‌درمانگر است
    Image caption: یاردن رومن، ۳۶ ساله، یک روان‌درمانگر است. او در اوقات فراغت خود برای سالمندان در کیبوتص‌ها خدمات مددکاری و روانشناختی ارایه می‌کند. یاردن یک دختر ۳ ساله دارد.
    Raaya Rotem (R) - رایا راتمن (راست)، ۵۴ ساله، متخصص طب سوزنی چینی است
    Image caption: رایا راتمن (راست)، ۵۴ ساله، متخصص طب سوزنی چینی است. او در عکس بالا در کنار دختر نوجوان خود – هیلا – دیده می‌شود. رایا متولد کیبوتص بئیر است و همانجا بود که در روز هفتم اکتبر به همراه هیلا دخترش و دوست دختر نوجوانش – امیلی – به اسارت حماس درآمدند. هر دو نوجوان در میان آزادشدگان روزهای گذشته بودند.
    Liat Atzili, 49 - لعات اتزیلی، ۴۹ ساله، معلم اسرائیلی-آمریکایی است
    Image caption: لعات اتزیلی، ۴۹ ساله، معلم اسرائیلی-آمریکایی است که دقایقی پس از آزادی او جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم نسبت به رهایی او واکنش نشان داد. لعات و همسرش روز هفتم اکتبر در کیبوتص نیر اوز بودند که به اسارت شبه نظامیان حماس درآمدند. همسر او – ابیب – همچنان در غزه گروگان است.
    Moran Stela Yanai - موران استلا یانای، ۴۰ ساله، طراح جواهرات است
    Image caption: موران استلا یانای، ۴۰ ساله، طراح جواهرات است و آن طور که گزارش شده او روز هفتم اکتبر در حاشیه فستیوال موسیقی رعیم غرفه فروش و ارایه محصولات خود را دایر کرده بود که در پی حمله خونین حماس گروگان گرفته شد. در جریان حمله شبه‌نظامیان حماس به این کنسرت موسیقی حدود ۲۶۰ نفر کشته شدند ودهها نفر چون موران گروگان گرفته شدند
    Raz Ben Ami - راز بن‌امی، ۵۷ ساله
    Image caption: راز بن‌امی، ۵۷ ساله، از سوی مجمع خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی یک هنرمند خلاق معرفی شده که علاوه بر طراحی جواهرات به نقاشی و بافندگی هم علاقه دارد. آن طور که گزارش شده او در ۱۳ سال گذشته از رشد توده هایی در مغز و ستون فقراتش رنج می برده و در روز هفتم اکتبر در کیبوتص بئیر به همراه شوهرش – اوحد – توسط پیکارجویان حماس گروگان گرفته شده بود. همسر او همچنان در غزه و نزد حماس است.

    درباره زندانیان فلسطینی که امشب آزاد می‌شوند چه می‌دانیم؟

    همزمان با تایید ورود ۱۰ گروگان اسرائیلی و ۶ تبعه خارجی به خاک اسراییل که اخر شب چهارشنبه غزه را به مقصد مصر و سپس اسرائیل ترک کردند، قطر از آزادی قریب الوقوع ۳۰ زندانی فلسطینی توسط اسرائیل خبر داده است. ما هنوز از اسامی کامل این ۳۰ نفر اطلاعی نداریم اما:

    پیش‌تر مجید الانصار، وزیرخارجه قطر که کشورش از میانجیان اصلی در جنگ اسرائیل-غزه است گفته بود ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال و ۱۴ زن فلسطینی در این گروه حضور دارند

    این گروه ۳۰ نفری از میان فهرست ۳۰۰ نفره زندانیان فلسطینی هستند که اسرائیل آنها را به طیفی از اتهامات متهم می‌کند از پرتاب سنگ به سوی نیروهای این کشور تا اقدام به قتل.

    تنها ۲۵ درصد از این گروه ۳۰۰ نفره پس از حضور در دادگاه و دریافت حکم محکومیت در زندان اسرائیل بودند و ۷۵ درصد آنها هنوز منتظر برگزاری جلسه دادگاه و رسیدگی رسمی به اتهامات خود هستند.

    خبر فوریاسرائیل ورود ۱۴ گروگان آزادشده به خاک این کشور را تایید کرد

    دقایقی پیش نیروهای امنیتی اسرائیل ورود ۱۰ گروگان اسرائیلی و ۴ شهروند تایلند را به خاک این کشور تایید کردند.

    در بیانیه اسرائیل آمده این گروه ۱۴ نفره همچون روال چند روز گذشته برای انجام معاینات پزشکی اولیه راهی بیمارستان خواهند شد و سپس به آغوش خانواده‌های خود بازگردانده خواهند شد.

    آن طور که قطر اعلام کرده چهار شهروند تایلندی آزادشده فراتر از مفاد توافق میان حماس و ارتش اسرائیل بوده است.

    حماس امروز دو زن شهروند روسیه را هم آزاد کرد که اسرائیل گفته بود آزادی آنها هم فراتر از لیست ۱۰ گروگان اسرائیلی است که امروز قرار بوده تحویل صلیب سرخ و سپس نیروهای این کشور شوند.

    قطر می‌گوید ۳۰ زندانی فلسطینی به زودی آزاد خواهند شد

    مجید الانصار، وزیر خارجه قطر – که کشورش میانجی اصلی در مذاکرات آزادی گروگان‌ها و زندانیان است – گفته امشب انتظار آزادی ۳۰ زندانی فلسطینی دیگر را دارد که مطابق مفاد توافق میان اسرائیل و حماس انجام خواهد شد.

    این مقام قطری در شبکه‌های اجتماعی نوشته: «مطابق مفاد آتش‌بس انسان‌دوستانه ۶ روزه، امروز ۳۰ زندانی فلسطینی در برابر ۱۰ گروگانی که از غزه آزاد شدند، توسط اسرائیل آزاد خواهند شد. علاوه بر این (۱۰ گروگان اسرائیلی آزاد شده) دو شهروند روسیه و ۴ شهروند تایلندی هم که خارج از مفاد توافق بوده تحویل صلیب سرخ بین‌المللی شده‌اند.»

    وزیرخارجه قطر در پست دیگری که منتشر کرده گفته از میان ۳۰ زندانی فلسطینی که قرار است امشب آزاد شوند «۱۶ نفر زیر ۱۸ سال دارند و ۱۴ نفر هم زن هستند».

    خبر فوریاسرائیل می‌گوید منتظر رسیدن ۱۰ گروگان آزادشده است

    اسرائیل می‌گوید بنابر اطلاعاتی که از صلیب سرخ دریافت کرده منتظر رسیدن ۱۰ گروگان اسرائیلی آزادشده از سوی حماس است که در میان آنها علاوه بر ۱۰ شهروند اسرائیل چهار تایلندی هم هستند.

    به محض تایید این اخبار درباره مشخصات گروگان‌های آزاد‌شده و در پی آن زندانیان فلسطینی که آزاد خواهند شد برایتان همینجا گزارش خواهیم کرد.

    ادامه مذاکرات برای تمدید آتش‌بس

    یک منبع آگاه با مذاکرات میان اسرائیل و حماس به بی‌بی‌سی گفته مذاکرات برای تمدید آتش‌بس همچنان جاری است و در حال حاضر هنوز مشخص نیست که تمدیدی در کار باشد و یا این که آتش‌بس که به پایان موعد فعلی خود خواهد رسید. گزارش‌ها در این باره متفاوتند.

    امروز – چهارشنبه – تا این لحظه تنها دو گروگان وارد خاک اسرائیل شده اند که دو زن روس هستند که پیش‌تر درباره آن گزارش کرده بودیم.

    اسرائیل می‌گوید این دو نفر ورای فهرستی از گروگان‌ها هستند که امروز انتظار آزادی و تحویل گرفتن آنها را دارند.

    در چند روز گذشته آزادی گروگان‌ها و متعاقب آن زندانیان فلسطینی در نیمه‌شب و تاریکی هوا صورت گرفته است بنابراین همچنان در ساعات باقی مانده منتظر دریافت خبرهای جدید در این باره خواهیم بود.