آغاز اعتراضات شبانه در ایران؛ «بازجویی روزانه» از عامل انتشار خبر مرگ مهسا امینی

Screen Shot 2022-10-09 at 11.05.37 AM

آغاز اعتراضات شبانه در ایران

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده یا به‌دست رادیو فردا رسیده است، شهرهای مختلف ایران شامگاه یکشنبه نیز صحنه اعتراض به حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

در ویدئویی از مهاباد، معترضان در یک خیابان این شهر دیده می‌شوند که اقدام به بستن آن کرده و آتش روشن کرده‌اند.

 

حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در توئیتر نیز از شکل‌گیری تجمع در نازی‌آباد تهران خبر داده است. این منطقه شنبه شب یکی از شلوغ‌ترین شب‌های اعتراضی خود را سپری کرد و گروه زیادی از معترضان در خیابان‌های آن دست به راهپیمایی زدند.

در زنجان نیز معترضان به خیابان ریخته‌اند.

سایت «هه‌نگاو» نیز ویدئویی از اعتراض یکشنبه شب در کرمانشاه منتشر کرده که در آن ماموران به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند.

این سایت همچنین گزارش داده که در سنندج، دهگلان، سقز و بوکان نیز مردم معترض به خیابان‌ها آمده‌اند.

حمید فرخ‌نژاد: بازجویی و ممنوع‌الخروج شدم

حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سینما، در یک استوری در صفحه اینستاگرام خود از ساعت‌ها بازجویی و فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به دلیل حمایت خود از اعتراضات مردمی گفت.

او نوشت: «دو بار احضار، ۱۰ ساعت بازجویی و ممنوع الخروجی از کشور برای اینکه بهم ثابت کنند اشتباه کردم که گفتم نمی‌شود حتی اعتراض مسالمت‌آمیز کرد».

با تداوم اعتراضات سراسری در ایران در روزهای گذشته، شمار قابل توجهی از هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های سرشناس به دلیل حمایت و ابراز همبستگی با مردم معترض مورد تهدید، ارعاب و بازجویی از سوی نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند و در مواردی نیز گذرنامه‌های این افراد ضبط شده است.

تخریب خودروی مردم به دست ماموران حکومتی در مشهد

گذرنامه علی دایی ضبط شده است

برادر علی دایی روز یکشنبه تایید کرد که گذرنامه این مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران از سوی نهادهای امنیتی ایران ضبط شده است.

محمد دایی به سایت «ورزش سه» گفته که «باعث تاسف است پاسپورت علی دایی ضبط می‌شود».

او افزوده که علی دایی «عاشق ایران و عاشق این مردم است و همیشه حرف حق را می‌زند».

هفته گذشته بود که برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ضبط گذرنامه آقای دایی هنگام ورود او به ایران بود. در روزهای اخیر همچنین گزارش‌هایی در مورد ضبط گذرنامه مهران مدیری منتشر شده است.

روز یکشنبه نیز خبرگزاری ایلنا گزارش داد که گذرنامه همایون شجریان و سحر دولتشاهی، بازیگر و شریک زندگی آقای شجریان، هنگام ورود آن‌ها به ایران ضبط شده است.

این افراد از جمله بازیکنان و هنرمندانی هستند که در روزهای گذشته با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، از معترضان حمایت کرده بودند.

حمایت ایلهان عمر، نماینده محجبه کنگره آمریکا، از زنان و دختران معترض در ایران

در ادامه حمایت‌های چهره‌های سرشناس و سیاستمداران بین‌المللی از اعتراضات جاری در ایران، ایلهان عمر، نماینده محجبه و دموکرات کنگره آمریکا، نیز روز یک‌شنبه در یک توئیت بخشی از سخنرانی خود را در حمایت از زنان و دختران معترض به حجاب اجباری در ایران منتشر کرد.

خانم عمر با اشاره تلویحی به «پلیس امنیت اخلاقی» موسوم به «گشت ارشاد» و همچنین حمایت صریح از معترضان در ایران نوشت: «هیچ‌گونه اخلاقی در ستم به زنان نیست. ما در کنار زنان و دختران در ایران می‌ایستیم و فریاد می‌زنیم: زن، زندگی،‌ آزادی».

او همین جملات را در ویدئویی که از سخنرانی اخیرش به اشتراک گذاشته است، بیان می‌کند و در پایان، شعار «زن، زندگی،‌ آزادی» را سر می‌دهد که به شعار محوری دور تازه از اعتراضات سراسری در ایران مبدل شده است.

ایلهان عمر ۴۰ ساله، در خانواده‌ای مسلمان در سومالی زاده شد. او یکی از چهار زن رنگین‌پوست منتخب در کنگره در انتخابات سال ۲۰۱۸، یکی از دو مسلمان راه‌یافته به مجلس نمایندگان و تنها زن محجبه در تاریخ کنگره ایالات متحده است.

 

 

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، محسن موسوی روز شنبه در محدوده بازار تهران بر‌‌‌‌ اثر ضربه‌های شدید باتون ماموران امنیتی به سر کشته شده است

 

محمد حسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی که در پی انتشار خبر مربوط به مرگ مهسا امینی بازداشت شد، می‌گوید بازجویی‌ها از همسرش ادامه دارد.

او روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «همسرم نیلوفر حامدی امروز در هجدهمین روز بازداشت خود با من تماس گرفت: بازجویی‌های روزانه از او همچنان ادامه دارد، ولی هنوز از اتهام نیلوفر و جزئیات پرونده هیچ اطلاعی نداریم».

نیلوفر حامدی، خبرنگاری که نخستین خبرهای مربوط به مهسا امینی و خانواده او را منتشر کرد، ۳۰ شهریور بازداشت شد.

همان زمان آقای آجرلو با انتشار توئیتی گفته بود که مأموران وزارت اطلاعات با هجوم به خانه ما، همسرم را بازداشت و پس از تفتیش منزل، تمام لوازم الکترونیکی هر دو ما از جمله موبایل و لپ‌تاپ را ضبط کردند.