آمریکایی‌های آزادشده از زندان‌های ایران به خاک آمریکا رسیدند

04

آمریکایی‌هایی که در چارچوب یک توافق دیگر میان تهران و واشینگتن از زندان‌های ایران آزاد شدند، بامداد سه‌شنبه ۲۸ شهریور (به وقت محلی) به آمریکا رسیدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که هواپیمای حامل این زندانیان پیشین در میان تشویق حاضران ساعاتی پیش از طلوع آفتاب در فورت بلوار در ایالت ویرجینیا به زمین نشست.

بر اساس این گزارش، سیامک نمازی اولین نفری بود که از هواپیما خارج شد. او کمی مکث کرد، چشمانش را بست و پیش از خروج از هواپیما نفس عمیقی کشید.

خانواده‌ها و نزدیکان این شهروندان آمریکایی که برخی از آنان پرچم‌های کوچک آمریکا را در دست داشتند، این زندانیان آزادشده را در آغوش گرفتند و به زبان‌های انگلیسی و فارسی با آنان احوالپرسی کردند.

بابک نمازی، برادر سیامک، در فرودگاه گفت: «بالاخره کابوس تمام شد.»

بابک در حالی که دستش را دور برادرش و همچنین پدرش، باقر نمازی که او نیز پیشتر در ایران زندانی بوده، انداخت و افزود: «بیش از هشت سال است که این لحظه را نداشتیم. باورنکردنی است.»

سیامک نمازی، سمت راست
سیامک نمازی، سمت راست

یکی از نمایندگان خانواده‌ها به آسوشیتدپرس گفت که عماد شرقی، دیگر زندانی آزادشده نیز از سوی خواهرش مورد استقبال قرار گرفت.

این زندانیان پیشین بعدا با خانواده‌های خود عکس دسته‌جمعی گرفتند و فریاد زدند: «آزادی».

به غیر از سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، هنوز اسامی دو شهروند آمریکایی آزادشده از ایران اعلام نشده است.

آسوشیتدپرس اضافه کرد که دو تن از اعضای خانواده‌های زندانیان به نام‌های افی نمازی و ویدا طاهباز که در ایران ممنوع الخروج بودند، نیز در هواپیما حضور داشتند.

سیامک نمازی در تصویر ماسک بر صورت ندارد

بیشتر در این باره:

سیامک نمازی پس از آزادی خواستار تلاش جهانی برای جلوگیری از گروگان‌گیری‌های جمهوری اسلامی شد

توافق اخیر دولت جو بایدن با جمهوری اسلامی بر سر آزادسازی زندانیان آمریکایی از ایران مورد استقبال و قدردانی خانواده‌های آنان قرار گرفته، اما رقبای جمهوری‌خواه بایدن و همچنین دیگر منتقدان به دلیل آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی از دولت بایدن انتقاد کرده‌اند.

آقای بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ای که همزمان با فرود هواپیمای حامل این گروه از زندانیان پیشین از تهران در دوحه منتشر شد، گفت: «امروز پنج آمریکایی بی‌گناه که در ایران زندانی بودند، بالاخره به خانه بازمی‌گردند.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، نیز که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، گفت که این تبادل زندانی می‌تواند «گامی در جهت اقدام انسان‌دوستانه بین ما و آمریکا» باشد. او افزود: «این قطعا می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند.»

همچنین سیامک نمازی روز دوشنبه در بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا خواست که در تعامل با دیگر رهبران جهان تلاش بین‌المللی برای جلوگیری از گروگان‌گیری اتباع خارجی توسط حکومت ایران را آغاز کند.

با وجود این تبادل زندانی، تنش‌ها میان امریکا و ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران و سایر موضوعات همچنان ادامه دارد.