آمریکا می‌گوید گروه «مقاومت اسلامی عراق» مسئول حمله به پایگاهش در اردن است

2

کاخ سفید اعلام کرد گروه مقاومت اسلامی عراق مسئول حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در اردن است که موجب کشته شدن سه عضو ارتش ایالات متحده شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه ۱۱ بهمن اظهار داشت: «اسنادی که جامعه اطلاعاتی ما بدست آورده، حاکی است که این حمله توسط گروه مقاومت اسلامی عراق – ائتلافی متشکل از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران- انجام شده است».

حمله پهپادی روز هشتم بهمن به پایگاه نظامی آمریکا در اردن سه سرباز را کشت و حداقل ۴۰ تن دیگر را زخمی کرد.

آقای کربی می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به بررسی گزینه‌های پاسخ به این حمله ادامه خواهد داد، اما «اولین واکنشی که می‌بینید، آخرین آن نیست. فقط یک بار نخواهد بود».

جو بایدن

بیشتر در این باره:

بایدن چگونه به حمله علیه نیروهای آمریکایی پاسخ می‌دهد؟

رئیس‌جمهور ایالات متحده روز ۱۰ بهمن خبر داد که تصمیم گرفته است چگونه به این حمله گروه مقاومت اسلامی عراق پاسخ دهد.

آقای بایدن به جزئیات نوع پاسخ آمریکا اشاره نکرد ولی تاکید کرد که «آمریکا نیازی به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه ندارد. این چیزی نیست که من دنبال آن باشم».

مقامات ایالات متحده می‌گویند که پاسخ این کشور «طی چند روز» و با حمله به «اهداف متعدد» انجام خواهد شد.

یک مقام آمریکایی روز ۱۰ بهمن در این زمینه به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: «این حملات بسیار دقیق طراحی شده‌اند و در آن‌ها کسانی و تأسیساتی هدف قرار می‌گیرند که امکان حملات علیه نیروهای آمریکایی را فراهم کردند».

آماده شدن ایالات متحده برای حمله به مواضع احتمالی گروه مقاومت اسلامی در عراق یا اهداف دیگر در حالی است که «کتائب حزب‌الله»، یکی از گروه‌های این ائتلاف، روز سه‌شنبه از تعلیق تمام عملیات‌های خود علیه اهداف آمریکایی خبر داد.

این گروه دلیل تعلیق عملیات‌های خود را «جلوگیری از شرمساری دولت عراق» خواند.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران، مسئولیت حمله به پایگاه «برج ۲۲» را بر عهده گرفته است.