آیا سپاه از همه‌ٔ توان موشکی خود برای حمله به اسرائیل استفاده کرد؟

11

از نیمه‌شب ۲۵ فروردین که جمهوری اسلامی ایران اقدام به حملهٔ تلافی‌جویانه علیه اهدافی در اسرائیل کرد، تحلیل و گمانه‌زنی دربارهٔ برنامهٔ موشکی تهران شدت گرفته است.

زیر ذره‌بین قرار گرفتن برنامه‌های توسعهٔ موشکی و پهپادی در ایران تا جایی پیش رفته که کمتر از یک هفته پس از انجام این حمله، اتحادیه اروپا از افزایش تحریم مرتبط با این دو برنامه سخن گفته است. شرکت‌های متعدد همکار با هر دو برنامه در طول سال‌های اخیر، خصوصاً در پی تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

رادیوفردا موضوع برنامهٔ موشکی ایران را با فابین هینتس‌، محقق انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در برلین، در میان گذاشته است. آقای هینتس با برشمردن سلاح‌های استفاده‌شده در هدف قرار دادن اسرائیل می‌گوید مشخص نیست در صورت درگیری نظامی دو طرف، حکومت ایران چقدر بتواند توان تهاجمی خود را در استفاده از موشک‌ها افزایش دهد.

  • اطلاعات در دسترس عموم، منبع باز، دربارهٔ تسلیحاتی که ایران در حمله علیه اسرائیل استفاده کرده چه چیزی به ما می‌گوید؟

در کنار اظهارات کشورهای دخیل، ما کمی هم اطلاعات منبع باز داریم که قابل تحلیل هستند، مثلاً بقایای موشک‌ها که رهگیری شده‌اند. این تصاویر به ما کمک می‌کند که نوع موشک را تشخیص دهیم. تصاویری از سرنگون کردن در دسترس است؛ تصاویری که توسط مردم یا ارتش اسرائیل از هدف گرفتنِ سیستم‌ها گرفته شده است. تصاویر پرتاب داریم که توسط کانال‌هایی که نزدیک به سپاه پاسداران هستند منتشر شدند که آن‌ها هم برای شناسایی موشک‌های پرتاب‌شده بسیار مفیدند.

همچنین تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت پایین از پایگاه هوایی «نواتیم» داریم که می‌توان میزان خسارت را ارزیابی کرد اما هنوز نمی‌توان به دلیل کیفیت بر مبنای آن‌ها میزان را دقیق ارزیابی کرد و با تصاویر جدید که همین روزها باید در دسترس قرار بگیرد، نتیجهٔ دقیق‌تری می‌توان گرفت.