آیا چین برنده جنگ در اوکراین است؟

03

جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد ولی به‌دلیل تحرکات محدود در میدان نبرد، به بن‌بست خورده است. اما پس از دو سال جنگ، چین چگونه توانسته است از جنگ در اوکراین سود ببرد؟

چشم‌انداز موضوع

شاید شی جین‌پینگ، رهبر چین، نسبت به رشد اقتصادی آهسته و رکود بازار مسکن در داخل احساس نگرانی کند، اما دلایل زیادی وجود دارد که او در خارج از کشور احساس جسارت می‌کند.

در ابتدا باید گفت که چین در جنگ نیست، از نظر ژئوپلیتیکی در انزوا به‌سر نمی‌برد و توانسته است که از پیامدهای گسترده‌تر تهاجم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، منتفع شود.

این جنگ برای اعتبار چین به عنوان رهبر جهانی جنوب یک موهبت بوده است، خود را به عنوان یک صلح‌بان در این درگیری معرفی کرده و در عین حال ایالات متحده را به دامن زدن به جنگ از طریق حمایت نظامی خود از اوکراین متهم می‌کند.

پکن همچنین با توجه به حمایت متزلزل غرب از اوکراین، احساس اطمینان می‌کند. میلیاردها دلار کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین همچنان در کنگره مسدود شده است و به‌دلیل افزایش خستگی ناشی از جنگ و بحث بر سر بودجه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر، درگیری‌های بیشتری در راه است.

نمایی از کراسنوتورینسک که کارخانه روسال، غول آلومینیوم روسیه، در آن قرار دارد

بیشتر در این باره:

آیا آلومینیوم روسیه هدف بعدی تحریم‌های اتحادیه اروپاست؟

عمر مفید ظاهرا کوتاه حمایت غرب از اوکراین بدون شک در پکن مورد توجه قرار گرفته است و در هر طرح احتمالی آتی در ارتباط با اقدام علیه تایوان مدنظر قرار می‌گیرد.

این جنگ همچنین آزمونی بوده است که به نزدیک شدن هرچه بیشتر چین و روسیه به یکدیگر کمک کرده است. در حالی که پکن در مقاطعی به‌دنبال فاصله گرفتن از مسکو بوده است، اما به اقتصاد این کشور کمک کرده و تا جایی که امکان داشته از روسیه حمایت سیاسی کرده است.

روسیه همچنین امروز بسیار بیشتر از هر زمان دیگری به چین وابسته است- روندی که در آینده نیز ادامه خواهد داشت.