ادامه اعتراض‌ها به مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت؛ احتمال قرار گرفتن «موزه سینما در فهرست فروش اموال دولت»

۰

روزنامه هم‌مهین در مطلبی با عنوان «خطایی غیرقابل بخشش» به احتمال قرار گرفتن باغ فردوس در فهرست اموال مشمول «مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت» اشاره کرده است.

«باغ فردوس» در منطقه یک تهران، محل موزه سینما است.

به نوشته هم‌مهین، «مالکیت باغ فردوس همچون خانه هنرمندان میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، مشترک است. طبق توافقی که در زمان حضور غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران انجام شد، این ساختمان‌ها از سوی شهرداری به وزارت فرهنگ‌ وارشاد اسلامی تحویل داده شدند. براین اساس این ساختمان‌ها تا زمانی که مورد استفاده فرهنگی‌اند، متعلق به بهره‌بردار یعنی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی هستند.»

بهروز غریب‌پور، نویسنده و کارگردان تئاتر و مشاور پیشین موزه سینما ضمن اشاره به «مختصات یگانه معماری» باغ فردوس به هم‌میهن گفته: «ساختمان باغ فردوس، اگرچه شامل چند فضای فرهنگی جانبی کاربردی است، اما بخش عمده آن متعلق به موزه سینماست و موزه سینما حاوی جریانی فرهنگی با عمر بیش ازیکصد سال است و طبعا موزه‌ها، مطلقا خصوصی نیستند.»

آقای غریب‌پور با اشاره به اینکه «باغ فردوس پیش از آنکه در دوره پهلوی دوم تبدیل به مکانی فرهنگی شود، در دوره قاجار چندین‌بار خریدوفروش شد»، گفته است: «شاید همین دست‌به‌دست شدن، این تصور را برای مسئولان به وجود آورده است که می‌توان آن را به فروش رساند».

در روزهای گذشته اعضای جامعه «خیرین مدرسه‌ساز ایران» نیز اعلام کردند که شماری از مدارس که با پول و سرمایه مردم ساخته شده‌اند، در فهرست فروش اموال دولتی قرار گرفته است.

«مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت» که در آبان‌ماه امسال در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده، موج گسترده‌ای از انتقادها را به دنبال داشته است.

بنابر این طرح، هیاتی هفت نفره که از مصونیت قضایی برخوردار است، بدون تشریفات قانونی که مجلس برای خصوصی‌سازی وضع کرده بود، دست به فروش اموال غیرمنقول دولت ایران می‌زنند.