ادعای امیرعبداللهیان بلوف بود؛ سپاهان سه-هیچ باخت و جریمه سنگینی شد

س

یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، اخبار منتشرشده طی ۲۴ ساعت اخیر در رسانه‌های ایران درباره رای کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مسابقه لغوشده میان تیم‌های سپاهان ایران و الاتحاد عربستان سعودی را تایید کرد و از باخت سپاهان خبر داد.

بنا به گفته این فرد مطلع، مهدی تاج پس از حضور در مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا در قطر و صحبت با مدیران ای‌اف‌سی، از رای کارشناسان کمیته انضباطی و اخلاق ای‌اف‌سی درباره این پرونده جنجالی که قرار بود طی روزهای آینده به‌صورت رسمی منتشر شود، مطلع شده و خبر آن را در اختیار خبرنگار رسانه دولت و همچنین مدیران باشگاه سپاهان اصفهان قرار داده است.

جهانگیر بیگلری، رئیس ایرانی کمیته انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا، به دلیل داشتن ملیت ایرانی‌ در این پرونده که یک سوی آن باشگاهی ایرانی حضور دارد، حق دخالت و ارائه نظر نداشت.

بر اساس این رای که به‌ دلیل مخالفت مدیران سیاسی و امنیتی استان اصفهان با خارج کردن تندیس قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، از ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان صادر شد، نتیجه مسابقه لغوشده میان تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و الاتحاد عربستان سعودی، سه بر هیچ به سود تیم سعودی اعلام شد و باشگاه سپاهان به دلیل دخالت دادن مسائل سیاسی در فوتبال، به پرداخت ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی و همچنین برگزاری سه بازی خانگی در شهری غیر از اصفهان هم محکوم شد.

محرومیت و جریمه‌ سنگین باشگاه متمول اصفهانی در ایران بار دیگر آثار منفی دخالت بیش‌ازحد سیاسیون و نظامیان در ورزش ایران را اثبات کرد. همچنین دروغ بودن ادعاهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره مذاکرات مثبتش برای تکرار این مسابقه را نیز نشان داد.

حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه ۱۲ مهر، یک روز پس از لغو بازی سپاهان و الاتحاد، در حاشیه جلسه هیئت‌دولت مدعی شد که پس از مذاکره تلفنی با وزیر خارجه عربستان سعودی، با طرف مقابل به توافق رسیده است تا «بازی در زمان موردتوافق بعدی تکرار شود».

البته هم‌زمان با این ادعا و در همان تاریخ، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران و مدیر روابط‌ عمومی تیم امید ایران، با تایید اشتباه مسئولان باشگاه سپاهان و مدیران سیاسی استان اصفهان در «فراهم نکردن شرایط استاندارد برای میزبانی از باشگاه الاتحاد»، از احتمال بالای سه‌-‌هیچ اعلام شدن نتیجه این مسابقه به سود باشگاه سعودی و صدور جریمه انضباطی سنگین برای سپاهان سخن گفته بودند.

سپاهان اصفهان در مسابقه بعدی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا، در روز ۱۵ آبان‌ باید میزبان آلمالیق ازبکستان باشد و از آنجا که فوتبال ایران به‌جز ورزشگاه‌های آزادی تهران و نقش‌جهان اصفهان، ورزشگاه استاندارد دیگری که موردتایید ای‌اف‌سی باشد ندارد، در نتیجه بازی‌های خانگی تیم سپاهان هم مانند پرسپولیس و نساجی به آزادی تهران منتقل خواهد شد.

اما مشکل به‌وجود آمده این است که نساجی مازندران نیز در همان روز ۱۵ آبان می‌باید میزبان دیگر باشگاه ازبکستانی، یعنی نوبهارنمنگان در ورزشگاه آزادی باشد و تداخل این دو بازی که یکی در ساعت ۱۷:۳۰ و دیگری از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران آغاز خواهند شد، مدیران فوتبال و ورزش ایران را در هدایت ورود و خروج تماشاگران دو بازی با دردسری بزرگ مواجه می‌کند.

حالا همه در انتظار انتشار خبر رسمی رای صادرشده برای باشگاه سپاهان، فدراسیون فوتبال ایران و البته کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند و گفته می‌شود که بر اساس هماهنگی مهدی تاج با مدیران ای‌اف‌اسی، احتمال دارد این رای پس از مسابقه روز پنجشنبه تیم سپاهان مقابل ملوان بندرانزلی در لیگ فوتبال ایران رسانه‌ای شود.

شامگاه دوشنبه دهم مهر، پس از انتشار خبر لغو مسابقه سپاهان و الاتحاد، یکی از خبرنگاران ورزشی در اصفهان به ایندیپندنت فارسی گفته بود که مدیران باشگاه فوتبال الاتحاد یک روز پیش از مسابقه با سپاهان، از مسئولان باشگاه اصفهانی خواسته بودند در راستای احترام به قوانین فیفا در ممنوعیت وجود شعارها و علائم سیاسی، مجسمه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، را از کنار زمین چمن ورزشگاه نقش‌جهان بردارند، اما این درخواست با مخالفت مسئولان امنیتی و مقام‌های سپاه پاسداران اصفهان مواجه شد.

این خبرنگار همچنین گفت که مدیران فولاد مبارکه سپاهان تصمیم داشتند در ابتدای مسابقه مراسم احترام بازیکنان این تیم به تندیس قاسم سلیمانی را هم برگزار کنند که این تصمیم با مخالف ناظر ای‌اف‌سی لغو شد.

پس از لغو بازی سپاهان و الاتحاد، شهروندان اصفهانی حاضر در ورزشگاه نقش‌جهان با پرتاب اشیای مختلف به سمت تندیس قاسم سلیمانی و همچنین سردادن شعارهایی در تمجید از حکومت پهلوی خشم و نفرتشان را از فرماندهان سپاه پاسداران و نظام جمهوری اسلامی نشان داده بودند.