«احاطه» شهر غزه؛ اسرائیل می‌گوید درحال نبرد از فاصله نزدیک با حماس است

02

رتش اسرائیل می‌گوید که نیروهای آن شهر غزه، که پایگاه حماس است، را احاطه کرده‌اند.

ارتش اسرائیل گفت که سربازان درگیر نبردهای نزدیک با جنگجویان حماس هستند که حملاتی را از داخل تونل‌ها سازمان می دهند و به سرعت می‌گریزند.

وزارت بهداشت تحت مدیریت حماس می‌گوید که بیش از ۹ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل از روز ۷ اکتبر کشته شده اند. در حمله حماس به اسرائیل بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۳۰ نفر گروگان گرفته شدند.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (انروا) روز پنجشنبه گفت که چهار مدرسه آن در کمتر از ۲۴ ساعت آسیب دیده است.

این آژانس گفت گزارش می‌شود حداقل ۲۰ نفر در یک مدرسه در اردوگاه پناهندگان جبالیا کشته شده‌اند. همچنین گزارش شد که یک کودک در یک مدرسه در اردوگاه پناهندگان ساحل کشته شده است.

بی‌بی‌سی اصالت دو ویدئو از مدارس را تایید کرده است.

یک ویدئوی بسیار دلخراش که در یک دبستان در جبالیا در شمال غزه ضبط شده تبعات حمله در مقابل در اصلی مدرسه و در حیاط آن را نشان می‌دهد. در این تصاویر حداقل ۲۰ نفر شامل زنان و کودکان که کشته یا زخمی شده‌اند روی زمین افتاده‌اند.

ویدئوی دوم، که در حیاط اصلی یک دبستان در اردوگاه «ساحل»، آن هم در شمال غزه، در نزدیکی ساحل دریای مدیترانه گرفته شده، توده غلیظ دودِ برخاسته از پشت ساختمان اصلی مدرسه را نشان می‌دهد.

چندین نفر از جمله کودکان درحال دویدن در حیاط دیده می‌شوند درحالی که برخی ساکنان اردوگاه از پنجره‌ها بیرون را نظاره می‌کنند. صدای انفجارهایی در زمینه شنیده می‌شود که فرار وحشتزده جمعیت در حیاط مدرسه را به دنبال دارد.

مقام‌های حماس در غزه حملات هوایی اسرائیل را در این حوادث مقصر شناختند. ارتش اسرائیل اظهار نظر نکرده است.

کارشناسان منصوب سازمان ملل خواستار یک آتش‌بس انساندوستانه در غزه شده‌اند و می‌گویند که زمان برای فلسطینی‌هایی در آنجا که خود را «در معرض خطر شدید نسل کشی» می بینند تنگ است.

سازمان ملل میگوید حداقل ۲۰ نفر در انفجاری در اردوگاه جبالیا کشته شدند

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر، سازمان ملل میگوید حداقل ۲۰ نفر در انفجاری در اردوگاه جبالیا کشته شدند

آنها گفتند «وضعیت در غزه به ورطه فاجعه رسیده است» و هشدار دادند که ممنوعیت ورود سوخت به غزه و اختلال در رساندن آب به این معنی است که مردم دسترسی کمی به آب نوشیدنی سالم دارند.

آنها گفتند: «آب برای زندگی ضروری است و امروز، دو میلیون ساکن غزه برای یافتن آب نوشیدنی در تقلا هستند.»

نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل در ژنو این اظهارات را «قابل سرزنش و عمیقا نگران‌کننده» خواند و حماس را مسئول مرگ غیرنظامیان دانست.

ارتش اسرائیل پیشتر در روز پنجشنبه گفت که حدود ۱۳۰ جنگجوی حماس را کشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، گفت که نیروها «در اوج نبرد هستند.»

او در بیانیه‌ای گفت: «ما موفقیت چشمگیری داشته‌ایم و از حومه‌های شهر غزه عبور کرده‌ایم. درحال پیشروی هستیم.»

شماری از شهروندان خارجی توانسته‌اند در دومین روز گشایش مرز رفح وارد مصر شوند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که بیش از ۷۰ آمریکایی در میان آنها هستند.

اما سازمان امدادرسانی «پزشکان بدون مرز» می‌گوید بیش از ۲۰ هزار زخمی در این ناحیه گرفتار هستند.

در عین حال جنبش حزب الله لبنان گفت که ۱۹ نقطه در اسرائیل را به طور همزمان هدف گرفته است، که شدیدترین حمله آن به اسرائیل تا این مرحله از جنگ است.

ارتش اسرائیل گفت در واکنش، در حال حمله به یک رشته اهداف حزب الله در لبنان است.

این یک روز پیش از آن است که شیخ حسن نصرالله رهبر این گروه قرار است اولین سخنرانی خود را از زمان شروع جنگ میان اسرائیل و حماس انجام دهد.