افزایش مجدد و چشمگیر قیمت خودرو در ایران؛ دنا پلاس میلیاردی شد

000

در شرایطی که قیمت ارزهای خارجی در ایران پس از پایان تعطیلات نوروزی شتاب دوباره‌ای به خود گرفته و ارزش پول ملی ایران همچنان درحال ریزش است، روز چهارشنبه پانزدهم فروردین‌ماه، رسانه‌های داخل ایران از افزایش مجدد و چشم‌گیر قیمت انواع خودروی داخلی، خارجی و مونتاژی خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران ضمن «غیرمنطقی و قابل توجه» خواندن این افزایش قیمت‌ها، نوشت: «به دنبال افزایش نرخ دلار، بازار خودرو نیز متاثر از این موضوع با رشد قابل توجه قیمت‌ها روبه‌رو شده است؛ به نحوی که قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی در هفته دوم سال ۱۴۰۳ افزایش غیرمنطقی پیدا کرد.»

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود، فهرستی از قیمت‌های روز خودروهای داخلی و خارجی را در بازار ایران منتشر کرد که نشان می‌دهد قیمت خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک، با رشد ۵۰ میلیون تومانی نسبت به آخرین روز سال ۱۴۰۲ به قیمت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) هم به یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین تارا اتوماتیک با قیمت ۹۷۶ میلیون تومان، تارا دستی ۸۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس پانوراما ۶۸۳ میلیون تومان، رانا پلاس ۶۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای۷۹۰ میلیون تومان، پژو پارس ۶۸۱ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۱۵ میلیون تومان و ساینا به قیمت ۴۶۷ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری شده‌اند که نشان می‌دهد انواع خودروهای داخلی و مونتاژی در ایران طی کمتر از یک سال بیش از ۲ برابر رشد قیمت داشته‌اند.

در همین حال، رسانه اقتصادآنلاین در گزارشی دیگر درباره بازار خودرو در ایران، ضمن اشاره به رشد لحظه‌ای قیمت‌ها، خبر داده است که دانگ‌فنگ شاین‌مکس مدل ۲۰۲۳ به ۳ میلیارد تومان، نیسان سانی ۲۰۲۳ به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون، هیوندای اکسنت ساده ۲۰۲۳ به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، هیوندای سانتافه دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ به ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون و هیوندای کرتا مدل ۲۰۲۳ هم به قیمت ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

شرایطی کنونی دائما به سخت‌تر شدن خرید خودرو یا تعویض و تعمیر آن برای بخش عظیمی از جامعه ایران منتهی می‌شود، زیرا با وجود رشد روزافزون قیمت ارزهای خارجی در ایران که منجر به افزایش قیمت تمامی اجناس موجود در بازار می‌شود، میزان درآمد شهروندان به آن اندازه افزایش پیدا نمی‌کند. در سال‌های اخیر میزان بالا رفتن حقوق کارگری و کارمندی نیز در حدود نصف نرخ تورم بوده است.

از سوی دیگر، وجود مافیای دولتی و حکومتی در بازار خودروی ایران نیز موجب می‌شود تا انوع خودروی داخلی و خارجی، با قیمت‌های چندبرابر نرخ اولیه و تولیدی کارخانه به دست مصرف‌کنندگان ایرانی برسد.

در همین رابطه سعید موتمنی، فعال بازار خودرو در ایران و رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه وعده‌های وزارت صمت در مورد میزان تولید خودروهای داخلی و واردات خودرو اجرایی نشده، گفت: «برخی خودروهای وارداتی ۲۲ هزار دلاری با قیمت ۸۲ هزار دلاری به دست مشتری می‌رسد و در خودروهای داخلی نیز شاهد اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی میان قیمت خودروهای کارخانه‌ای و بازار هستیم.»

خبرآنلاین نوشت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که خودرو پرطرفدار پژوپارس از آذرماه سال گذشته مرزهای قیمتی را شکست. آنطور که در آگهی خودروها دیده می‌شود، پژوپارس ال‌ایکس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۸۰۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرده که رشد نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومانی را نسبت به نیمه دوم سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین قیمت پژوپارس ال‌ایکس مدل ۱۴۰۱ در بازار به حدود ۷۹۰ میلیون تومان رسیده، درحالی که این مدل پژوپارس هم نسبت به ۶ ماهه دوم سال گذشته در حدود ۲۱۰ میلیون تومان گران شده است.»

وب‌سایت تجارت‌نیوز هم در گزارشی با مقایسه قیمت خودروهای مختلف در ۲ سال گذشته، نوشته است که شهروندان ایرانی با پول خرید یک خودروی کوییک در سال جاری، در سال ۱۴۰۰ می‌توانستند ۲ عدد از همین خودرو یا یک عدد از خودروهای باکفیت‌تر مانند پژو پارس تی‌یو۵، پژو ۲۰۷ اتومات یا دنا پلاس خریداری کنند.

این درحالی است که اوایل اسفندماه سال گذشته، روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده بود که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، زیرمجموعه وزارت صمت، با درخواست خودروسازان ایران برای افزایش قیمت محصولات به‌ بهانه تغییر منبع تامین ارز موافقت کرد و در اولین گام «مبلغ قابل‌توجهی به قیمت خودروهای مونتاژی اضافه شده است.»

.